ДИЗАЙН ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ: СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ – ВІД ГІПОТЕЗИ ДО ІНТЕРПРЕТАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ

  • Леся Прохоренко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • В’ячеслав Засенко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Олег Орлов Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: наукове дослідження, гіпотеза, методологія, інтерпретація, статистична обробка, валідність

Анотація

У статті здійснено ґрунтовне теоретико-методологічне обґрунтування основних структурних компонентів психологічного дослідження, визначено логіку їх послідовної реалізації, що покликана забезпечити наукову цілісність і верифікованість отриманих результатів. Метою роботи є систематизація ключових етапів дослідницького процесу – від формулювання наукової проблеми, постановки дослідницьких питань і гіпотези до процедур збору, обробки, аналізу та інтерпретації емпіричних даних – з акцентом на забезпеченні методологічної відповідності між дослідницькими завданнями та застосованими методами, а також на досягненні валідних і аргументованих наукових висновків.

Особливу увагу приділено дотриманню базових принципів наукового пізнання, зокрема валідності, надійності, репрезентативності вибірки та внутрішньої логічної узгодженості методів дослідження, що становлять основу якісної емпіричної роботи у психологічній науці. Визначено роль гіпотези як центрального теоретичного конструкту, що структурує дослідницький процес, орієнтуючись на цілеспрямований збір даних, їх інтерпретацію та побудову науково обґрунтованих висновків.

Розглянуто специфіку застосування кількісних і якісних методів аналізу даних, включно зі статистичними процедурами та інтерпретативними підходами, які дають змогу глибше проникнути в природу психологічних явищ. Зроблено висновок, що дотримання структурно-логічної моделі дослідження сприяє розширенню наукового знання, підвищує якість отриманих результатів та забезпечує можливість формулювання прикладних рекомендацій, релевантних для практичної психології. Отже, представлений матеріал поглиблює розуміння методологічних засад психологічного пізнання та є цінним як для дослідників, так і для практикуючих фахівців у галузі психології.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.116-132
Опубліковано
2025-07-11
Як цитувати
Прохоренко, Л., Засенко, В., & Орлов, О. (2025). ДИЗАЙН ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ: СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ – ВІД ГІПОТЕЗИ ДО ІНТЕРПРЕТАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 116-132. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.253

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>