СЛУХООРІЄНТОВАНІ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ СЛОВЕСНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З КОХЛЕАРНИМИ ІМПЛАНТАМИ
Анотація
Мета статті – проаналізувати понятійний апарат, сутність, складові та змістовий аспект слухоорієнтованих технологій в освітній практиці роботи з дітьми з кохлеарними імплантами.
Методи дослідження: аналіз міжнародного та вітчизняного практичного досвіду; експертне обговорення.
Результати. Розглянуто сутність дефініцій «педагогічна технологія», «мовленнєвий розвиток», «слухомовленнєвий розвиток», «слухоорієнтовані технології» у контексті корекційно-розвивальної роботи з дітьми з кохлеарними імплантами. Виявлено основні характеристики, за якими технологія роботи з дітьми з порушеннями слуху може бути віднесена до слухоорієнтованої, а саме: слухоорієнтований стиль взаємодії дорослих з дитиною; родиноцентрованість корекційно-розвивального впливу; обов’язковість раннього втручання, що передбачає тріаду виявлення, слухопротезування, раннього педагогічного пливу; комплексність, що поєднує медико-технічну, соціальну, економічну, психологічну, педагогічну складові; залучення ресурсів держави (державні програми скринінгу слуху, раннього втручання, слухопротезування та ін.), громади (батьківські громадські організації, громадські організації носіїв кохлеарних імплантів та ін.), родини. З’ясовано, що слухоорієнтовані технології мають міждисциплінарний характер реалізації, містять діагностичну, медико-реабілітаційну, соціально-педагогічну та навчально-просвітницьку складові. Зазначено широке розповсюдження слухоорієнтованих технологій у сучасних освітніх практиках, що засвідчує їх ефективність та конкурентноспроможність у варіативних системах супроводу дітей, слухопротезованих системами кохлеарної імплантації.
Висновки. Результати аналізу понятійного апарату, притаманного науковому дискурсу, присвяченому слухоорієнтованим технологіям супроводу дітей з порушеннями слуху, дозволили розглядати слухомовленнєвий розвиток дітей з кохлеарними імплантами як процес і результат опанування словесного мовлення з опорою на доступні слухові враження, а слухоорієнтовані технології як системи педагогічних впливів, спроєктовані задля досягнення мети формування словесного мовлення на відновленій слуховій основі у максимально наближений до природного спосіб. Виявлення спільних структурних складових, основних підходів, методичних засобів слухоорієнтованих технологій можуть слугувати підґрунтям для подальшого удосконалення варіативної системи супроводу дітей з кохлеарними імплантами у нашій країні.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №2(110). 2023. с. 129-148