ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗБАР’ЄРНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ

  • Світлана Литовченко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Світлана Кульбіда Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Валентина Жук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Оксана Таранченко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Ольга Вовченко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Віра Литвинова Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Ольга Рибак Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
  • Геннадій Міськов Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: спеціальна педагогіка, особливі освітні потреби, освіта дітей з порушеннями слуху, діти з порушеннями слуху, безбар’єрність, доступність, освітнє середовище, комунікативні потреби

Анотація

Безбар’єрність в освітньому процесі для дітей з порушеннями слуху передбачає усунення перешкод (бар’єрів), що безпосередньо чи опосередковано унеможливлюють або ускладнюють доступ до здобуття освіти, спілкування, участі у спільній діяльності тощо. Мета статті: висвітлення ключових аспектів організації освітнього середовища для дітей з порушеннями слуху в закладах дошкільної та загальної середньої освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз літературних джерел; аналіз нормативно-правових документів; узагальнення практичного досвіду реабілітації та навчання дітей з порушеннями слуху. Кожен учень унікальний, має унікальні потреби, широкий спектр здібностей, стилів навчання, володіє різними засобами спілкування тощо. Основні взаємопов’язані складові освітнього процесу, які потрібно враховувати при забезпеченні доступності для дітей з порушеннями слуху: комунікація (спілкування, участь, взаємодія, соціальні контакти, активність); навчання (знання, навички, уміння застосовувати знання, реалізація здібностей тощо); орієнтація в оточуючому середовищі, зокрема звуковому й візуальному. Важливий повний доступ до спілкування, навчання та соціальних контактів дитини, з урахуванням індивідуальних мовних, комунікативних потреб. Програми, допоміжні технології і приміщення повинні бути доступними, щоб допомогти учням використовувати свої сильні сторони, стати впевненими, самостійними і повноправними учасниками пізнавального, соціального й академічного досвіду. Оптимальне освітнє середовище для дітей з порушеннями слуху – це комунікативно насичене середовище: забезпечує повноцінний розвиток першої мови дитини; покращує когнітивні, соціальні та емоційні здібності; має «прямий доступ» (без перекладача) до спілкування з педагогами і достатню кількість однолітків, які розмовляють мовою дитини тощо.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №4(116). 2024. с. 29-44
Опубліковано
2024-12-29
Як цитувати
Литовченко, С., Кульбіда, С., Жук, В., Таранченко, О., Вовченко, О., Литвинова, В., Рибак, О., & Міськов, Г. (2024). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗБАР’ЄРНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ. Особлива дитина: навчання і виховання, 116(4), 29-44. https://doi.org/10.33189/ectu.v116i4.194

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>