ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДОЛОГІЯ ТА ПРОЄКТУВАННЯ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ В СПЕЦІАЛЬНІЙ ТА ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ»
Анотація
Освітні інновації та сучасні виклики актуалізують необхідність оновлення програм підготовки докторів філософії зі спеціальності спеціальна освіта. Мета статті: висвітлення ключових аспектів навчальної дисципліни «Методологія та проєктування наукового дослідження в спеціальній та інклюзивній освіті», яка реалізується на освітній програмі підготовки докторів філософії зі спеціальності 016 Спеціальна освіта / А6 Спеціальна освіта (за спеціалізаціями). Методи дослідження: методи теоретичного аналізу літературних джерел, аналізу нормативно-правових документів для визначення концептуальних основ, цілей і цінностей вищої освіти (рівень доктора філософії) України та інших країн; кейс-стаді та метод узагальнення досвіду викладання та підготовки докторів філософії зі спеціальності 016 Спеціальна освіта в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, узагальнення досвіду акредитації освітніх програм під час роботи у складі галузевої експертної ради 01 Педагогіка Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Враховано, що дослідницькі навички формуються не лише через наукові дослідження, а й через різноманітні навчальні активності – від виконання практичних завдань і проєктів до критичного осмислення результатів (наприклад, аналіз літератури, аналіз статистичних даних, підготовку аналітичних звітів тощо). Цьому сприяють, зокрема, наступні форми і методи навчання, що використовуються в процесі вивчення представленої дисципліни: дискусії, мозковий штурм, аналіз ситуацій, аналіз документальних джерел, проєктування, захист творчих завдань, презентації, форуми тощо.