Visual perception and visual perception disorders in children

  • Vadym Kobylchenko Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology 
Keywords: vision, visual functions, visual analyzer, visual perception, visual impairment

Abstract

It is established that in the process of perceiving the world, sight, namely visual perception plays the crucial role. Vision is also a way of communicating between the child and parents, other adults and children, communication with the outside world. It is found that the absence of external influences or their significant limitation (sensory deprivation), changes the normal ratio of biological, psychological and social factors in the mental development of children. It is proved that visual impairment in a child can cause considerable difficulties in the process of their development, education and upbringing. It is substantiated that the problem of finding optimal methods and means of teaching and educating children with visual impairments is closely related to understanding the psycho-physiological mechanisms underlying the defect. It is established that disorders of visual analyzer and its leading pathways adversely affects the formation of the child’s psyche and complex mental processes, and subsequently – on the development of personality as a whole.

References

1. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды / Б. Г. Ананьев. – М., 1980. – 287 с. – (собр. соч.: т. 2).
2. Брунер Д. С. Психология познания / Д. С. Брунер – М., 1977. – с. 14–130.
3. Грегори Р. Л. Глаз и мозг: психология зрительного восприятия / Р. Л.; Грегори [пер. С англ. Е.Д. Хомской]. – М.: Прогресс, 1970. – 271 с.
4. Григорьева Л. П. Формирование высших форм зрительного восприятия как основа компенсации нарушений когнитивного развития детей / Л. П. Григорьева // Дефектология. – 2000. – № 1. – с. 3–15.
5. Кобильченко В. В. Психологічний супровід дітей дошкільного віку з порушеннями зору: монографія / В. В. Кобильченко. – Полтава: ТОВ «Фірма «Техсервіс», 2015. – 205 с.
6. Кобильченко В. В. Теоретичні основи психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / в. в. кобильченко. – полтава: тов «Фірма «техсервіс», 2017. – 367 с.
7. Кобыльченко В. В Становление личности дошкольника в норме и при нарушениях зрения: монография / В. В. Кобыльченко.. Saarbrücken: lAp lAMBERt Academic publishing, 2015. 540 с.
8. Литвак А. Г. Тифлопсихология / А. Г. Литвак. – М., Просвещение, 1985. – 206 с.
9. Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушение при локальных поражениях мозга / А. Р. Лурия – М.: изд-во АПН РСФСР, 1969. – 504 с.
10. Моргулис И. С. Организация коррекционно-воспитательного процесса в школе слепых / И. С. Моргулис – к., 1991. – ч. і. – 112 с.
11. Павлов И. П. Полн. собр. соч. / И. П. Павлов – М.:л., 1951. – 257 с. – (т. III. – кн. 2.).
12. Сеченов И. М. Избранные философские и психологические произведения / И.М. Сеченов – М, 1947. – с. 394–397.
13. Синьова Є. П. Особливості розвитку та виховання особистості при глибоких порушеннях зору: монографія / Є. П. Синьова. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – 442 с.
14. Солнцева Л. И. Введение в тифлопсихологию раннего, дошкольного и школьного возраста / Л. И. Солнцева – М.: Полиграфсервис, 1997. – 124 с.
Published
2020-02-03
How to Cite
Kobylchenko, V. (2020). Visual perception and visual perception disorders in children. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 4(93), 46-59. https://doi.org/10.33189/ectu.v4i93.40