Пояснювальні принципи як методологічний орієнтир спеціальної психології

  • Вадим Кобильченко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: пояснювальні принципи, спеціальна психологія

Анотація

Доведено, що принципи є ядром наукового методу. Ще одна важлива функція принципів – евристична, вони регулюючи науково-дослідну діяльність, спрямовують науковий пошук.

Встановлено, що сьогодні у психології поряд із загальним тлумаченням широко використовується термін «пояснювальні принципи психології». Принципи пояснення – це визначальні положення, застосування яких дає змогу змістовно описувати якості й характеристики предмета дослідження, будувати на цій основі емпіричне дослідження для отримання фактичного матеріалу, його узагальнення та інтерпретації. Визначено 10 пояснювальних принципів, які певним чином взаємообумовлені й взаємозалежні. З’ясовано, що несприятливі чинники та особливості самі по собі не завжди є фатальними для розвитку особистості навіть в умовах тривалої депривації базових потреб. В остаточному підсумку, багато чого визначається сполученням різноманітних суб’єктивних характеристик особистості, які опосередковують їхній вплив.

Посилання

1. Maslach C. Early predictors of job Burnout and Engagement / C. Maslach, M.p. leiter // journal of Applied psychology. – 2008. – Vol. 93. – №. 3. – p. 498 – 512.
2. Адлер А. Понять природу человека /а. адлер. – СПб., 1997. – 256 с.
3. Андронникова О. О. виктимное поведение подростков: факторы возникновения и профилактика: монография / о. о. андронникова – новосибирск: нГи, 2005 – 300 с.
4. Выготский Л. С. кризис семи лет / Л. С. выготский // Собр.соч.: в 5 т. – т.1. М, 1984. – С. 376 – 385.
5. Добряков И. В. Психология семьи и больной ребенок Учебное пособие: хрестоматия / и. в. добряков, о.в. защиринская – СПб.: речь, 2007. – 400 с.
6. Кельбя С. Г. віктимність та необхідність її профілактики / С. Г. кельбя, Б. а. Леко // вісник чернівецького факультету національного університету «одеська юридична академія». – вип. № 3/2015. – С. 136 – 143.
7. Князева А. П. Психологическая инвалидизация, или личностная идентичность инвалида / а. П. князева, е. н. корнеева // Педагогика и психология. – режим доступу: www.vestnik.yspu.org/releases/pedagoka_i_psichologiy/27_6/
8. Кобильченко В. В. Психологічний супровід дітей дошкільного віку з порушеннями зору: монографія / в. в. кобильченко. – Полтава: тов «Фірма «техсервіс», 2015. – 205 с.
9. Кобильченко В. В. теоретичні основи психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / в. в. кобильченко. – Полтава: тов «Фірма «техсервіс», 2017. – 367 с.
10. Куликов Л. В. Психогигиена личности. вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики: учебное пособие / Л. в. куликов. - СПб.: Питер, 2004.
11. Левитов Н. Д. Фрустрация как один из видов психических состояний. / н. д. Левитов // вопросы психологии. 1967. № 6.
12. Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості / С. д. Максименко. к.: кММ, 2006. 240 с.
13. Малыхина Я. В. Социально-психологические аспекты системной профилактики общего девиантного синдрома: автореф. … канд. дис. психол. наук. / Я. в. Малыхина. – Спб.: рПГУ. – 2004.
14. Маслоу А. Мотивация и личность / а. Маслоу. – СПб. : Питер, 2003. –352 с.
15. А. В. Социализация человека / а. в. Мудрик. – 3-е, перераб. и расшир. – М.-воронеж: рао-МПСи, 2011. – 624 с.
16. Немов Р. С. Психология : учебник для бакалавров / р. С. немов. – Москва : издательство Юрайт, 2014. – 639 с.
17. Падун М. А. Психическая травма и картина мира. теория, эмпирия, практика / М. а. Падун, а. в. котельникова. институт психологии ран; Москва, 2012. – 133 с.
18. Рубинштейн С. Я. человек и мир / С. Я. рубинштейн. СПб.: Питер, 2012. –224 с.
Савчин М. В. Методологеми психології / М. в. Савчин. к.: “академвидав”, 2013. – 224 с.
19. Селигман М. новая позитивная психология: научный взгляд на счастье и смысл жизни / М. Селигман. – М. : издательство «София», 2006. –368 с.
20. Сергиенко Е. А. ранние этапы развития субъекта / е. а. Сергиенко // Психология индивидуального и группового субъекта / Под ред. а. в. Брушлинского, М. и. воловиковой. – М. : ПерСЭ, 2002. – С. 270 – 309.
21. Фрейд А. Психология «Я» и защитные механизмы / а. Фрейд. – М., 1993. – 141 с.
22. Хорни К. невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / к. хорни. – Спб.: восточно-европейский институт психоанализа, 2000. – 316 с.
23. Эльконин Д. Б. Психология игры / д. Б. Эльконин. – 2-е изд. – М.: Гуманит. изд. Центр вЛадоС, 1999. – 360 с
Опубліковано
2020-02-03
Як цитувати
Кобильченко, В. (2020). Пояснювальні принципи як методологічний орієнтир спеціальної психології. Особлива дитина: навчання і виховання, 2(91), 33-47. https://doi.org/10.33189/ectu.v2i91.23