ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ ЛЕГКОГО СТУПЕНЯ ПРОЯВУ
Анотація
У статті окреслено актуальність проблеми розроблення та апробації української технології формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву. Розкрито, що наразі в спеціальній психології визначено необхідність формування у дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву соціально-особистісного та емоційного розвитку в низці досліджень, де побіжно обґрунтовується необхідність формування такого феномену як соціальний інтелект. Розкрито, що цілісно технологія складається з цільового, методологічного та змістовно-процесуального етапів реалізації. Визначено в якості об᾽єкта компоненти соціального інтелекту дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву, які необхідно сформувати: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, емоційно-суб᾽єктний та морально-поведінковий. Теоретично обґрунтовано необхідність використання у процесі формування поліпідхідної цілісності наукових підходів: компетентнісного, особистісно-зорієнтованого, системного, наративного та технологічного. Обґрунтовано та експериментально перевірено умови формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву: 1) розвиток у дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву особистісних здатностей до соціальної взаємодії в діадах «дитина-одноліток та «дитина-дорослий»; 2) соціальне проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти та інклюзивно-ресурсного центру; 3) формування навичок когнітивної і соціальної децентрації в діадах «дитина-одноліток та «дитина-дорослий».
Визначено специфіку корекційно-розвиткового напряму реалізації технології формування соціального інтелекту практичним психологом та вихователем, де в якості методів роботи постають: заняття, психотехніки і вправи. Запропоновано педагогічний інструментарій формування соціального інтелекту в дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву: дидактичні ігри, проблемні ситуації, сюжетні ігри. Зазначено, що зміст консультативно-просвітницького напряму діяльності практичного психолога з вихователями та практичними психологами становлять тематика та структура психологічних консультацій для вихователів, практичних психологів спеціальних та інклюзивних закладів дошкільної освіти з формування соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву, а саме: тематика та структура лекційно-практичних тренінгових занять для батьків, які виховують дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву з формування соціального інтелекту.