Explanatory principles as the methodological orientor of special psychology

  • Vadym Kobylchenko Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology 
Keywords: explanatory principles, special psychology

Abstract

It is proved that the principles are the core of the scientific method. Another important function of the principles – heuristic, they regulate research activities, direct scientific search. It is established, that today in psychology, besides the general interpretation, the term «explanatory principles of psychology» is widely used. Principles of explanation – these are defining provisions, the application of which allows content to describe the quality and characteristics of the subject of the study, build on this basis an empirical study to obtain the actual material, its generalization and interpretation. 10 explanatory principles are defined, which in a certain way are interdependent and interdependent. It has been found that adverse factors and characteristics in themselves are not always fatal for the development of personality, even in the conditions of long deprivation of basic needs. Ultimately, much is determined by the combination of various subjective characteristics of the individual that mediate their influence.

References

1. Maslach C. Early predictors of job Burnout and Engagement / C. Maslach, M.p. leiter // journal of Applied psychology. – 2008. – Vol. 93. – №. 3. – p. 498 – 512.
2. Адлер А. Понять природу человека /а. адлер. – СПб., 1997. – 256 с.
3. Андронникова О. О. виктимное поведение подростков: факторы возникновения и профилактика: монография / о. о. андронникова – новосибирск: нГи, 2005 – 300 с.
4. Выготский Л. С. кризис семи лет / Л. С. выготский // Собр.соч.: в 5 т. – т.1. М, 1984. – С. 376 – 385.
5. Добряков И. В. Психология семьи и больной ребенок Учебное пособие: хрестоматия / и. в. добряков, о.в. защиринская – СПб.: речь, 2007. – 400 с.
6. Кельбя С. Г. віктимність та необхідність її профілактики / С. Г. кельбя, Б. а. Леко // вісник чернівецького факультету національного університету «одеська юридична академія». – вип. № 3/2015. – С. 136 – 143.
7. Князева А. П. Психологическая инвалидизация, или личностная идентичность инвалида / а. П. князева, е. н. корнеева // Педагогика и психология. – режим доступу: www.vestnik.yspu.org/releases/pedagoka_i_psichologiy/27_6/
8. Кобильченко В. В. Психологічний супровід дітей дошкільного віку з порушеннями зору: монографія / в. в. кобильченко. – Полтава: тов «Фірма «техсервіс», 2015. – 205 с.
9. Кобильченко В. В. теоретичні основи психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / в. в. кобильченко. – Полтава: тов «Фірма «техсервіс», 2017. – 367 с.
10. Куликов Л. В. Психогигиена личности. вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики: учебное пособие / Л. в. куликов. - СПб.: Питер, 2004.
11. Левитов Н. Д. Фрустрация как один из видов психических состояний. / н. д. Левитов // вопросы психологии. 1967. № 6.
12. Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості / С. д. Максименко. к.: кММ, 2006. 240 с.
13. Малыхина Я. В. Социально-психологические аспекты системной профилактики общего девиантного синдрома: автореф. … канд. дис. психол. наук. / Я. в. Малыхина. – Спб.: рПГУ. – 2004.
14. Маслоу А. Мотивация и личность / а. Маслоу. – СПб. : Питер, 2003. –352 с.
15. А. В. Социализация человека / а. в. Мудрик. – 3-е, перераб. и расшир. – М.-воронеж: рао-МПСи, 2011. – 624 с.
16. Немов Р. С. Психология : учебник для бакалавров / р. С. немов. – Москва : издательство Юрайт, 2014. – 639 с.
17. Падун М. А. Психическая травма и картина мира. теория, эмпирия, практика / М. а. Падун, а. в. котельникова. институт психологии ран; Москва, 2012. – 133 с.
18. Рубинштейн С. Я. человек и мир / С. Я. рубинштейн. СПб.: Питер, 2012. –224 с.
Савчин М. В. Методологеми психології / М. в. Савчин. к.: “академвидав”, 2013. – 224 с.
19. Селигман М. новая позитивная психология: научный взгляд на счастье и смысл жизни / М. Селигман. – М. : издательство «София», 2006. –368 с.
20. Сергиенко Е. А. ранние этапы развития субъекта / е. а. Сергиенко // Психология индивидуального и группового субъекта / Под ред. а. в. Брушлинского, М. и. воловиковой. – М. : ПерСЭ, 2002. – С. 270 – 309.
21. Фрейд А. Психология «Я» и защитные механизмы / а. Фрейд. – М., 1993. – 141 с.
22. Хорни К. невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / к. хорни. – Спб.: восточно-европейский институт психоанализа, 2000. – 316 с.
23. Эльконин Д. Б. Психология игры / д. Б. Эльконин. – 2-е изд. – М.: Гуманит. изд. Центр вЛадоС, 1999. – 360 с
Published
2020-02-03
How to Cite
Kobylchenko, V. (2020). Explanatory principles as the methodological orientor of special psychology. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 2(91), 33-47. https://doi.org/10.33189/ectu.v2i91.23