ТЕХНОЛОГІЯ ВИКЛАДАННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН: ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ

  • Олена Чеботарьова Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: Ключові слова: освіта, спеціальна освіта, підготовка докторів філософії, спеціальна освіта, вища освіта, методика викладання, педагогічна майстерність, сучасні технології навчання, підтримка, інтерактивні методи навчання, здобувачі освіти

Анотація

У статті розкрито актуальні аспекти оновлення освітньо-наукових програм «Спеціальна освіта» відповідно до затвердженого Стандарту вищої освіти України для третього (освітньо-наукового) рівня. Мета статті: висвітлення ключових аспектів навчальної дисципліни «Технологія викладання фахових дисциплін», яка реалізується на освітній програмі підготовки докторів філософії зі спеціальності А6 Спеціальна освіта (за спеціалізаціями).

Окреслено мету, завдання, структуру та зміст курсу, спрямованого на формування фахових, загальнопредметних, дослідницьких і педагогічних компетентностей. Дисципліна охоплює сучасну методологію, концепцію вищої освіти, ознайомлює здобувачів з різними технологіями, методами, принципами, засобами, прийомами викладання фахових дисциплін спеціальності А 6 Спеціальна освіта, озброює вміннями застосовувати їх у майбутній організаторській, навчально-виховній, науково-дослідницькій діяльності.

Підкреслено важливість міждисциплінарного підходу, індивідуалізації освітньої траєкторії та інтерактивного навчального середовища для формування професійної зрілості здобувачів.

Автором висвітлено методичні аспекти та дієві практики викладання означеної дисципліни. Аналізуються особливості організації навчального процесу у вищій школі, що ґрунтується на інтеграції міждисциплінарних підходів, застосуванні інноваційних педагогічних технологій та цифровізації освіти. Особлива увага приділяється формуванню компетентностей здобувачів у в контексті компетентнісного підходу, як сукупності загальних принципів визначення цілей, добору змісту освіти, організації освітнього процесу, оцінки результатів навчання.

Окремо представлено практику реалізації дисципліни, формування навичок проєктування, організації та аналізу педагогічної діяльності. Практичні заняття, зокрема моделювання педагогічних ситуацій та планування навчальних занять, підкреслюють значущість відбору сучасного навчального матеріалу до індивідуальних потреб студентів. Акцентовано увагу на використанні інтерактивних навчальних засобів для побудови технологій навчання.

Підкреслюється важливість дисципліни у формуванні практичних умінь та професійної майстерності майбутніх педагогів.

Результати дослідження сприяють удосконаленню освітніх програм і методик підготовки докторів філософії у галузі спеціальної освіти.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.240-254
Опубліковано
2025-07-10
Як цитувати
Чеботарьова, О. (2025). ТЕХНОЛОГІЯ ВИКЛАДАННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН: ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ . Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 240-254. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.261

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають