РОЛЬ ПСИХОЛОГА У ПІДТРИМЦІ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ РОДИН З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД

  • Наталія Ярмола
  • Ігор Хотенюк
Ключові слова: діти з особливими освітніми потребами, психолог, робота з батьками, міждисциплінарний підхід, внутрішньо переміщені особи

Анотація

У статті висвітлено актуальність проблеми підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в умовах повномасштабної війни в Україні, зокрема родин, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Авторки акцентують увагу на множинній вразливості таких сімей, яка обумовлена не лише вимушеним переселенням, а й психологічною травматизацією, соціальною ізоляцією та складнощами з доступом до освітніх і медичних послуг. Центральною фігурою підтримки в цьому контексті виступає психолог, чия діяльність виходить за межі традиційного консультування і передбачає координацію міждисциплінарної взаємодії, фасилітацію командної роботи, участь у створенні індивідуальних освітніх маршрутів та підтримку батьків у кризових станах.

У статті проаналізовано функціонал психологів у різних сферах – освітній, медичній та соціальній – та підкреслено необхідність узгодженої співпраці між фахівцями. Розглянуто ключові виклики та принципи побудови ефективної міжпрофесійної команди. Акцент зроблено на важливості індивідуального підходу до кожної родини, врахування психоемоційного стану батьків і дитини, а також розвитку стресостійкості й батьківської компетентності. Подаються рекомендації щодо вдосконалення підготовки психологів, організації системної взаємодії в громадах та методичного супроводу ВПО-родин.

Стаття сприяє глибшому розумінню ролі психолога у сучасних соціально-гуманітарних умовах та обґрунтовує ефективність міждисциплінарного підходу як ключового чинника комплексної підтримки родин з дітьми з ООП.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.193-202
Опубліковано
2025-07-11
Як цитувати
Ярмола, Н., & Хотенюк, І. (2025). РОЛЬ ПСИХОЛОГА У ПІДТРИМЦІ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ РОДИН З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 193-202. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.258

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають