НЕЙРОПСИХОЛІНГВОСИНЕРГЕТИКА ОПАНУВАННЯ НАВИЧОК ВИКОРИСТАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У НАУКОВОМУ СПІЛКУВАННІ СПЕЦІАЛЬНИМИ ПЕДАГОГАМИ ТА ПСИХОЛОГАМИ
Анотація
Статтю присвячено питанню створення науково-методичного підґрунтя організації навчання англійської мови з метою формування навичок наукового спілкування здобувачів третього рівня вищої освіти зі спеціальностей «016 Спеціальна педагогіка», «053 Спеціальна психологія». На основі аналізу наукових джерел виявлено пріоритетність англійської мови під час підготовки наукових публікацій, виступів на міжнародних наукових конференціях, встановлення академічного діалогу з ученими різних країн, що аргументує актуальність саме її опанування в контексті підготовки майбутніх докторів філософії. Водночас визначено недостатній рівень готовності до інтеграції досягнень вітчизняної науки в європейський простір через причинину низького відсотка представників наукової спільноти, які здатні вільно презентувати результати досліджень англійською мовою, що спонукає на пошук ефективніших шляхів її опанування. Науково обґрунтовано доцільність використання підходів «English for special purposes» (ESP) та «Content and Language Integrated Learning» (CLIL), сутність яких полягає в чіткому окресленні необхідних здобувачам знань і умінь для ефективного виконання професійних обов’язків із застосуванням англійської мови, виявленні браку лінгвістичних знань і засобів їхньої компенсації, виокремленні індивідуальних особливостей пристосування до процесу опанування знань з англійської мови та врахуванні побажань здобувачів, а також конкретизації кола лексико-граматичних знань в контексті дисципліни. Здійснено аналіз національного та зарубіжного досвіду вивчення англійської мови з точки зору її сучасного нейро-психо-лінгво-синергетичного підґрунтя, що акцентує на врахуванні мозкових механізмів, здатності до нейропластичності, участі вищих психічних функцій різної модальності, способах обробки інформації, стані афективної сфери, індивідуальному пристосуванні до процедури і труднощів переробки лінгвістичної інформації в процесі опанування знань, які дають змогу виявляти компетентність у всіх видах мовленнєвої діяльності (читанні, письмі, говорінні та аудіюванні) і можуть прислужитися основою технологій впровадження змісту навчальної дисципліни «Англійська мова в науковому спілкуванні» відповідно до освітньо-наукових програм «Спеціальна педагогіка», «Спеціальна психологія» у контексті підготовки докторів філософії в аспірантурі Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.