Можливості дельфінотерапії у роботі з підлітками з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеня

  • Тетяна Шипелік Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: дельфінотерапія, підлітки з інтелектуальними порушеннями легкого ступеня, дисгармонійний розвиток особистості, корекційно-розвивальна програма, соціально-психологічна адаптація, модель структури особистості, модель корекційно-розвивальної програми з оптимізації особистісного розвитку підлітків

Анотація

Констатувальний і формувальний експерименти нашого дослідження проведені на основі розробленої та теоретично обґрунтованої структурної моделі особистості підлітків з інтелектуальними порушеннями, яка охоплює дві сфери: життєво-смислову і емоційно-вольову.

Дібрано й адаптовано психодиагностический комплекс для дослідження особливостей особистісного розвитку підлітків цієї категорії і можливостей їхньої соціально-психологічної адаптації, який передбачає вісім методик.

Особливості особистісного становлення і соціально-психологічної адаптації вивчені на загальній вибірці з 254 підлітків цієї вікової групи. Експериментальну групу становили 150 підлітків з інтелектуальними порушеннями легкого ступеня, контрольну – 104 старшокласника з нормальним інтелектом.

Представлено результати експериментального дослідження психологічних особливостей становлення особистості з інтелектуальними порушеннями на підлітковому етапі, і показано позитивний вплив дельфінотерапії на адаптаційні можливості підлітків. Представлена трьохкомпонентна модель корекційно-розвивальної програми, базовим компонентом якої є дельфінотерапія. Корекційно-розвивальна програма об’єднує різні види психологічної корекції для вирішення питань оптимізації особистісного розвитку підлітків даної категорії. Основним компонентом корекційно-розвивальної програми є дельфінотерапія, яка доповнена методами казкотерапії та когнітивної психотерапії. В якості ефективного інструментарію дельфінотерапії в програмі були використані символи дельфінів: їх образи, голоси, казкові і міфічні пеосонажі, іграшки без безпосереднього спілкування підлітків з твариною-терапевтом.

Посилання

1. Гуляев Ю. В., Годик Э. Э. Физические поля биологических объектов. – вестник ан ссср. – 1983. – №8. – с. 118–125.
2. Ермолаев О. Ю. Математическая статистика для психологов: Учеб. для вузов; рос. Акад. обр-ния. Моск. психол.-соц. ин-т. – М.: Флинта, 2003. – 170 с.
3. концепция способа гармонизации психоэмоционального состояния человека. Серия «технология». академия развития способностей «Гармония». http://www.osoznanie.biz/info/concept_gar.pdf.
4. Лукина Л. Н. дельфины в системе психофизической реабилитации людей / л. н. лукина – севастополь, 2007. – 170 с.
5. Мотков О. И. Методика «Базовые стремления личности» // Школьный психолог. 1998. № 35. с. 8–9.
6. Тхомакова Л. Ж. действие «голоса» дельфина на адаптационные резервы человека: дисс. … канд. биол. наук: 03.03.01/ тхомакова лиана Жраслановна. – нальчик, 2015. – 168 с.
7. Украинские дельфинарии и их социально-психологическая функция / а. п. Чуприков, в. д. Мишиев, н. М. Марканов [и др.]. // чоловiче здоров’я, гендерна та психосоматична медицина. – 2016. – № 2(04). – с. 65–69.
8. Чуприков А. П. современное состояние дельфинотерапии/а. п. чуприков, с. в. келюшок, Б. п. поповский // здоров’я суспільства. –киiв, 2013. т. 2, № 1.– с.75–81.
9. Kuhnert К. Delphintherapie — Beweis eines Wunders. Uber die heilkraft der Delphine. — Munchen, 2004.
10. Nathanson D. Dolphin human therapy: A Professional Association Dedicated to helping Disabled Children / Nathanson D. // J. Acoust Soc. Amer. – 2001. – Vol. 5. – P. 1123 – 1127.
Опубліковано
2020-02-03
Як цитувати
Шипелік, Т. (2020). Можливості дельфінотерапії у роботі з підлітками з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеня. Особлива дитина: навчання і виховання, 3(92), 53-63. https://doi.org/10.33189/ectu.v3i92.32