ОСОБЛИВОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ СІМ’ЯМ, У ЯКИХ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ СИНДРОМОМ РЕТТА

  • Оксана Кисла Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: освіта, діти з особливими освітніми потребами, синдром Ретта, раннє втручання, сімейно-центрований підхід, оцінка розвитку, підтримка родини, психолого-педагогічний супровід, міждисциплінарна команда, комунікативні навички, природнє середовище.

Анотація

У статі розглянуто особливості надання послуг раннього втручання (РВ) сім’ям, у яких виховують дітей із синдромом Ретта. Обґрунтовується важливість сімейно-центрованого підходу як фундаментального принципу, що пронизує всі етапи роботи, від первинної оцінки до формування індивідуального плану.

Описано етапи та складові процесу оцінки розвитку дитини та сім’ї, а також запропоновано ефективні комунікативні стратегії для повідомлення результатів та надання підтримки. Особлива увага приділяється специфічній адаптації послуг РВ до потреб сімей з дітьми із синдромом Ретта, враховуючи психоемоційний стан родини, потребу в знаннях та довгостроковість підтримки.

Визначено, що успішність психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, зокрема із синдромом Ретта, безпосередньо залежить від злагодженої роботи команди та активного залучення батьків. Це партнерство забезпечує цілісний підхід, де кожен учасник вносить свій унікальний вклад у розвиток дитини

Автором проаналізовано різноманітні виклики, включаючи проблеми з комунікацією, поведінкою, фізіологічні труднощі під час харчування, побутової орієнтації, руху, сну, харчування, дихання та ін. Раннє втручання дає змогу підійти до цих проблем комплексно, залучаючи міждисциплінарну команду фахівців (фізичних терапевтів, логопедів, психологів), що забезпечує всебічну підтримку.

Підтримка родин, які виховують дітей з синдром Ретта, є важливою у процесі подолання психоемоційного напруження у сім’ї. Раннє втручання надає батькам не лише практичні навички догляду та комунікації, а й емоційну та інформаційну підтримку. Воно допомагає родині відчути себе партнерами у процесі, знижує рівень стресу та дає надію на краще майбутнє.

Основні напрями досліджень передбачають вивчення довготривалого впливу різних чинників на розвиток та підтримку дітей із синдромом Ретта. Це охоплює не лише терапевтичні втручання, а й вплив якості догляду, стану здоров’я та соціальної інтеграції. Дослідження, спрямовані на оцінку якості життя родини та дитини, дадуть можливість розробити ефективніші стратегії підтримки на всіх етапах життя.

Критично важливим є розроблення та валідація спеціалізованих діагностичних інструментів, які враховуватимуть специфічні рухові, сенсорні та когнітивні обмеження при синдромі Ретта. Це забезпечить підвищення точності оцінки індивідуальних потреб дитини та її потенційних можливостей, що, своєю чергою, є фундаментальним підґрунтям для розробки ефективних програм втручання.

Майбутні дослідження повинні зосередитися на оцінці ефективності мультидисциплінарних моделей раннього втручання. Це передбачає аналіз взаємодії фахівців (психологів, логопедів, ерготерапевтів) та вплив їхньої скоординованої роботи на розвиток дитини та благополуччя родини.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 237-254

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Кисла, О. (2025). ОСОБЛИВОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ СІМ’ЯМ, У ЯКИХ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ СИНДРОМОМ РЕТТА. Особлива дитина: навчання і виховання, 119(3), 237-254. https://doi.org/10.33189/ectu.v119i3.277