АНАЛІЗ РІЗНИХ АСПЕКТІВ АДАПТАЦІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

  • Марина Виговська Інклюзивно-ресурсний центр №3 Деснянського району м. Києва
Ключові слова: інклюзивне навчання, адаптація, соціальна адаптація, підтримка в освітньому процесі, соціальне й емоційне навчання

Анотація

Розглянуто питання пристосувань представників всіх ланок освітнього процесу (учнів, педагогів та батьків) до умов інклюзивного навчання в закладі освіти крізь призму поняття адаптації як природнього процесу реакції на зміну умов оточуючого середовища. Мета статті – акцентувати увагу на тому, що зміни, і в роботі, і в особистісному світі, пов’язані з впровадженням інклюзивного навчання у закладі, переживають усі учасники освітнього процесу, і представити дієві стратегії, які допоможуть успішно пройти період адаптації. Методи дослідження: аналіз психологічної, педагогічної літератури з проблеми дослідження; аналіз нормативно-правових документів; уточнення сутності поняття «адаптація»; метод вивчення та узагальнення практичного досвіду роботи інклюзивно-ресурсних центрів; аналіз документів (висновки ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, індивідуальні програми розвитку учнів з особливими освітніми потребами, протоколи засідань команд супроводу в закладах освіти). Стратегії, які допоможуть адаптуватись вчителю: поглиблювати знання щодо етичної практики та дотримання конфіденційності; вчитись деконструювати навчальну історію для розуміння поточних ситуацій та контекстів; скаффолдинг – створення умов для підвищення успішності кожного учня; застосовування особистісно орієнтованих методів навчання з урахуванням індивідуальних особливостей дітей з особливими освітніми потребами та ін. Відзначено, що успішна адаптація надає всім учасникам освітнього процесу пристосування до умов інклюзивного навчання, в результаті якого відбувається прийняття цілей, норм групи, соціальних та професійних ролей та інших характеристик середовища. Саме позитивний старт надихатиме шкільну громаду на успішне опанування наступних етапів навчання.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 8-21

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Виговська, М. (2025). АНАЛІЗ РІЗНИХ АСПЕКТІВ АДАПТАЦІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ. Особлива дитина: навчання і виховання, 119(3), 8-21. https://doi.org/10.33189/ectu.v119i3.262