До проблеми психологічних засад педагогічного впливу на дітей з особливими освітніми потребами
Анотація
Розглянуто загальні психологічні засади здійснення педагогічної роботи (корекції, навчання,
виховання) дітей з порушеннями психофізичного розвитку, що є необхідною умовою досягнення
її ефективності, як в умовах спеціального освітнього закладу, так і в умовах інклюзії. До
таких засад автор відносить закономірності розвитку дітей зазначеної категорії – загальні для
онтогенезу всіх дітей (спільні для осіб із порушеннями та осіб з нормою), загальні специфічні
для всіх дітей із порушеннями, а також специфічні для певної їх категорії. Психологічні засади
педагогічного впливу як знання про закономірності розвитку дітей з особливими освітніми
потребами доповнюються та конкретизуються знаннями про природу та структуру дефекту,
відповідними поглядами на можливості та особливості корекційної та власне педагогічної
роботи із забезпечення ефективного засвоєння такими дітьми соціального досвіду.
Представлено теоретичні положення щодо закономірностей розвитку і структури дефекту
в дітей із порушеннями розвитку окремих категорій ілюструються конкретними даними,
наявними в науці.