ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ НА ТРЕТЬОМУ РІВНІ АКРЕДИТАЦІЇ

  • Світлана Кульбіда Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: оновлення, програма, спеціальна педагогіка, стандарт освіти, наукова установа

Анотація

У добу воєнних викликів виникають усе нові суспільні потреби у підготовці професійних фахівців – агентів змін – для різних сфер суспільства, особливо до освітньої сфери, де увага до особливих освітніх потреб має забезпечуватися з огляду не з позицій дефіциту, а доступності, безбар’єрності, ресурсних можливостей, соціальної довіри, підтримки і взаємодопомоги. У такому контексті фахова підготовка здобувачів третього рівня зі спеціальності А6 Спеціальна освіта (за спеціалізаціями) в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України враховує сучасні рекомендації розроблених стандартів, оновлює свої освітні програми, підвищує значущість соціальної згуртованості, соціальної відповідальності. Мета – обґрунтувати і розкрити зміст проєкту освітньо-наукової програми «Спеціальна освіта» професійної підготовки здобувачів ІІІ рівня освіти. Методи: аналіз, синтез, класифікація, узагальнення психолого-педагогічної літератури для з’ясування сутності понять, обґрунтування їхнього змісту; аналіз нормативно-правових документів опитування, спостереження, узагальнення, висновування. Результати. Висвітлено обґрунтованість, специфіку оновлення програмного забезпечення, роль концептуальних засад, теоретико-методологічних аспектів, наукових результатів фундаментальних досліджень Інституту у сфері спеціальної та інклюзивної педагогіки, що враховано під час розроблення обов’язкових і вибіркових дисциплін програми. Висновки. Зміст програми, теоретичні і методологічні основи розкрито з урахуванням євроінтеграційних чинників, результатів фундаментальних досліджень наукової установи за останні п’ять років, забезпечено модульними складовими. З урахуванням специфіки особливих освітніх потреб розширено діапазон значень, можливостей, пізнання, ресурсів, авторських технологій тощо і в умовах спеціального, інклюзивного навчання, і в соціальному житті громад, розкрито адаптивний, вмотивований потенціал професійної підготовки здобувачів третього рівня, який застосовуватиметься у змінених умовах суспільних викликів. Переосмислено місію наукової установи, що здійснює підготовку третього рівня освіти, як провідника передових ідей, інформаційного ресурсу, чинника сучасних змін соціального середовища, застосування кращих світових практик розвитку освіти у суспільстві, покращення ефективності застосування принципів неперервної освіти.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.69-84
Опубліковано
2025-07-10
Як цитувати
Кульбіда, С. (2025). ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ НА ТРЕТЬОМУ РІВНІ АКРЕДИТАЦІЇ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 69-84. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.250

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають