СОЦІОКУЛЬТУРНА АДАПТАЦІЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ

  • Андрій Пех Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: соціалізація, особливі освітні потреби, інклюзія, комунікативні навички, психолого-педагогічний супровід, соціальні бар’єри

Анотація

У статті розглянуто актуальні проблеми соціокультурної адаптації осіб з особливими освітніми потребами (ООП) в умовах сучасного суспільства, що трансформується. Метою статті є теоретичне обґрунтування та систематизація психолого-педагогічних особливостей адаптації дітей з особливими освітніми потребами. Особливу увагу приділено процесам соціалізації таких осіб у контексті реалізації інклюзивної освіти. Проведено детальний аналіз ключових понять «соціалізація», «адаптація», «соціокультурна інтеграція», а також досліджено психологічні механізми, які забезпечують ефективне входження дитини з ООП у нове соціальне середовище. Визначено основні труднощі, що виникають у процесі міжособистісної взаємодії, формування соціальних зв’язків, розвитку комунікативних компетенцій, зокрема у дітей з порушеннями розвитку. Особливу увагу приділено чинникам, що ускладнюють адаптацію: стигматизації, відсутності належної підтримки, низькому рівню інклюзивної культури серед оточення.

Автором систематизовано сучасні наукові підходи до подолання соціоадаптаційних бар’єрів на основі аналізу досліджень українських і зарубіжних фахівців у галузі спеціальної педагогіки, психології та інклюзивної освіти. Запропоновано ефективні психолого-педагогічні стратегії підтримки дітей з ООП, серед яких: індивідуалізація освітнього процесу, розвиток емоційного інтелекту, навчання соціально прийнятній поведінці, активне залучення батьків і спеціалістів до процесу адаптації. У роботі підкреслюється важливість міждисциплінарного підходу, створення безпечного та підтримувального освітнього середовища, а також формування у дітей з ООП навичок автономності й самореалізації для їх повноцінної інтеграції в суспільство.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.108-122

Опубліковано
2025-05-31
Як цитувати
Пех, А. (2025). СОЦІОКУЛЬТУРНА АДАПТАЦІЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 108-122. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.233