ПСИХОЛОГІЧНИЙ CУПРОВІД СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

  • Євгеній Коломієць Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: психологічний супровід, психологічна підтримка, психологічна допомога, особи з особливими освітніми потребами, особи з інвалідністю, особи з порушеннями слуху, соціалізація, інклюзивний підхід, інклюзивне навчання, психічне здоров’я

Анотація

У статті розкривається актуальність проблеми психологічного супроводу студентів з особливими освітніми проблемами в процесі отримання ними фахової передвищої освіти. Представлено аналіз літератури сучасних досліджень щодо психологічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами.

Розкрито теоретичні засади психологічної підтримки: тлумачення психологічного супроводу як цілісної системи допомоги студентам з особливими освітніми потребами (ООП), що полягає в запобіганні та подоланні труднощів в навчанні, соціалізації та інтеграції здобувачів освіти з особливими освітніми потребами в коледжі.

Охарактеризовано проблеми організації і реалізації психологічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами підчас здобування ними професійної освіти.

Проаналізовано процес навчання здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, який тісно пов’язаний з процесом їх соціалізації упродовж усього життя. З’ясовано, що інтеграція таких осіб у навчальний процес отримання передвищої освіти полегшує їх подальшу інтеграцію у суспільство, оскільки передбачає спільне навчання людей із інвалідністю з іншими учасниками освітнього процесу. Але така інтеграція осіб з диференційованими станами здоров’я в освітнє середовище не гарантує всім учасникам рівного доступу до навчання, оскільки у деяких із них можуть бути специфічні освітні потреби. Акцентується увага на важливості злагодженої роботи команди супроводу, котра запроваджує комплекс заходів, що забезпечує повноцінну інклюзію осіб з інвалідністю у навчально-виховний процес фахового коледжу.

Окреслено ключові проблеми та перешкоди на шляху до якісного психологічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами. У висновках підкреслено важливість психологічного супроводу для успішної інклюзії та подальшого розвитку інклюзії в Україні.

Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.7-22

Опубліковано
2025-05-31
Як цитувати
Коломієць, Є. (2025). ПСИХОЛОГІЧНИЙ CУПРОВІД СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 7-22. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.227