ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ
Анотація
Мета дослідження. Стаття присвячена аналізу можливостей формування діалогічної компетентності у дітей із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) засобами онлайн-навчання. Основна увага зосереджена на дослідженні ефективності методів, інструментів та педагогічних стратегій, що застосовуються у дистанційному форматі, а також на виробленні практичних рекомендацій щодо вдосконалення корекційно-розвивальної роботи.
Методи. У процесі дослідження було використано аналіз наукової літератури, контент-аналіз сучасних освітніх платформ, порівняльний огляд корекційних програм та педагогічних практик, а також метод узагальнення для визначення оптимальних підходів до організації діалогічної взаємодії онлайн.
Результати. Показано, що онлайн-освіта відкриває нові можливості для розвитку мовленнєвих умінь дітей з ТПМ, однак вимагає спеціальної адаптації змісту, методів і форм роботи. Позитивним чинником виступає інтерактивність цифрових інструментів, які стимулюють комунікацію та створюють умови для індивідуалізації навчання. Разом із тим виявлено низку бар’єрів – складність у підтриманні уваги, недостатній рівень емоційної залученості та потреба у значній підтримці з боку педагога й батьків.
Наукова новизна. Уперше здійснено комплексний аналіз застосування засобів онлайн-навчання для формування діалогічної компетентності у дітей з ТПМ, визначено сильні та слабкі сторони цього підходу в умовах інклюзивної освіти.
Практичне значення. Результати дослідження можуть бути використані вчителями-логопедами, асистентами вчителів, педагогами інклюзивних класів для розробки ефективних дистанційних занять, що сприятимуть розвитку комунікативних і соціальних навичок учнів з особливими освітніми потребами.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 308-319