КОМПЛЕКСНІ МЕТОДИ КОРЕКЦІЇ КОГНІТИВНОЇ ФУНКЦІЇ У СЛАБОЗОРИХ ДІТЕЙ З ДЦП
Анотація
У статті проаналізовано складні дефекти розвитку дітей з ДЦП, які проявляються в порушенні функцій рухової сфери, в порушенні функцій очного і слухового аналізаторів, когнітивного розвитку дитини, його емоційно-вольової сфери, вищих психічних функцій. Особливу увагу було зосереджено розвитку графо-моторних навичок, пам’яті, уваги, гнозису, праксису, мислення, сформованості математичних уявлень. Обстеження когнітивних функцій слабозорих дітей з ДЦП проводилось за допомогою об’єднання кількох методик. Використовувалися тести на готовність дітей до школи, дошки форм Сегену, пірамідки, матрьошки, об’ємні ящики, картки з різною фактурою та об’ємними фігурами і ґудзиками, дерев’яні пазли – картинки, об’ємні пазли – квадрати. У дослідженні було враховано особливості емоційно-вольової сфери дитини, для оцінювання пам’яті дитини використовувався адаптований тест Семаго. У статті аналізуються результати дослідження на початок роботи зі слабозорими дітьми з ДЦП, які показали, що у 70% дітей відзначається дуже низький рівень розвитку когнітивних функцій, низькі, низькі або взагалі відсутні графомоторні навички, відмічалися значні порушення координації рухів, орієнтування у просторі. Описується комплексна індивідуальна програма корекції когнітивних функцій у слабозорих дітей з ДЦП, яка включала використання су-джок терапії, кінезіологічні вправи, гри з піском, ліплення з пластиліну, дидактичні ігри на моделювання з паличок та геометричних фігур, заняття на тренажерах «Виклади палички по висоті», «Збери коліщатка», збір пазлів для слабозорих. Аналіз педагогічного експерименту показав позитивні результати. Висновки. Комплексне використання методів корекції слабозорих дітей, дітей з ДЦП та дітей з когнітивними проблемами при індивідуальному підході до кожної дитини дає значне покращення когнітивного розвитку слабозорих дітей з ДЦП.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 192-207