ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ У ВИЯВЛЕННІ ДИСЛЕКСІЇ У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ

  • Катерина Кучіна Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: дислексія, гендерні відмінності, специфічні порушення навчання, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами

Анотація

У статті представлено огляд наукових публікацій, присвячених вивченню гендерних особливостей прояву дислексії та їхнього впливу на діагностичну і педагогічну практику. Актуальність дослідження зумовлена потребою підвищити ефективність виявлення дислексії у дівчат молодшого та середнього шкільного віку, які нерідко залишаються поза увагою фахівців через особливості перебігу розладу. Проаналізовано результати досліджень, що вказують на морфологічні, когнітивні та поведінкові відмінності між хлопцями й дівчатами з дислексією, а також окреслено низку чинників, які ускладнюють своєчасну ідентифікацію дівчат зі специфічними порушеннями письма і читання. До них, зокрема, належать: домінування хлопців у дослідницьких вибірках; спрямованість діагностичних інструментів на виявлення яскраво виражених, а не варіативних або компенсованих форм порушення; соціокультурні очікування щодо поведінки дівчат у шкільному середовищі; недостатня увага до труднощів, які не супроводжуються зовнішніми порушеннями дисципліни чи помітними мовленнєвими проявами. Акцентовано на педагогічних наслідках такого діагностичного упередження: дівчата з дислексією рідше отримують своєчасну підтримку і не завжди включаються до категорії дітей із особливими освітніми потребами, попри наявні труднощі у сфері читання та письма. Узагальнено напрями подальших досліджень, пов’язані з розробкою діагностичних інструментів, чутливих до гендерних відмінностей, і створенням систем підтримки, адаптованих до потреб дівчат з дислексією в межах інклюзивного освітнього середовища.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 111-119

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Кучіна, К. (2025). ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ У ВИЯВЛЕННІ ДИСЛЕКСІЇ У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ. Особлива дитина: навчання і виховання, 119(3), 111-119. https://doi.org/10.33189/ectu.v119i3.268