КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ В ПРОГРАМАХ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

  • Оксана Кас’яненко Мукачівський державний університет
Ключові слова: сенсорна інтеграція, аутизм, раннє втручання, нейропсихологічний розвиток, індивідуальна програма, соціалізація, інклюзія

Анотація

У статті проаналізовано значення сенсорної інтеграції як важливого компонента програм раннього втручання для дітей із розладами аутистичного спектра. Мета дослідження полягає у вивченні ефективності застосування комплексного підходу до сенсорної інтеграції з урахуванням індивідуальних сенсорних профілів дитини, що сприяє покращенню адаптації, соціальної взаємодії та навчальних результатів.

Методологія дослідження ґрунтується на якісному аналізі наукових джерел, емпіричних спостереженнях, аналізі випадків із практики раннього втручання та оцінці результатів упровадження сенсорних стратегій у роботу з розладами аутистичного спектра. Процедура дослідження охоплювала вивчення складників комплексного підходу до сенсорної інтеграції в програмах раннього втручання для дітей з аутизмом.

У результаті встановлено, що впровадження персоналізованих сенсорних програм позитивно впливає на емоційний стан дітей, рівень їхньої тривожності, здатність до концентрації уваги та комунікації. Одним із важливих висновків є те, що успішна сенсорна інтеграція значно підвищує ефективність інших компонентів програми раннього втручання, сприяє розвитку автономності та соціалізації дітей із розладами аутистичного спектра.

На підставі здійсненого аналізу зроблено висновок, що комплексний підхід до сенсорної інтеграції повинен стати невіддільною частиною індивідуального маршруту розвитку дитини, що потребує ранньої підтримки. Такий підхід не лише враховує особливості нейропсихологічного розвитку, а й створює передумови для покращення якості життя дитини та її сім’ї, знижуючи ризик подальшої соціальної ізоляції. Упровадження систематизованих сенсорних стратегій у практику раннього втручання потребує підготовки фахівців та міждисциплінарної взаємодії в команді супроводу дитини.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 76-96

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Кас’яненко, О. (2025). КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ В ПРОГРАМАХ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА. Особлива дитина: навчання і виховання, 119(3), 76-96. https://doi.org/10.33189/ectu.v119i3.266