the conceptual model of IcF-cY usage in the inclusive educational process
Abstract
A contemporary view of conditions creation for the comfortable functioning of a child with special educational needs (SEN) in the children’s collective has been revealed in this article. A key role of an adaptive educational environment in the context of the mentioned process progress has been represented that proves the necessity of a detailed analysis for the purpose of the assessment of the quality of child’s with SEN life-sustaining activity and procedures determination for his\her further development conditions improvement. The structure of the International Classification of Functioning, Disability, and Health: Children and Youth Version (ICF-CY) has been overviewed as a contemporary tool that gives a possibility to receive the objective visualization of the child’s condition on the basis of taking into account the characteristics of his\her development and environmental influence. The conceptual model of ICF-CY usage in the inclusive educational process and the algorithm of “adaptations” creation, which is based on the analysis of SEN, have been represented in this article. The developed typology of SEN, its hierarchy structure has been described and the sample of its implementation has been demonstrated that proved the practicability of its usage as a foundation for the further pedagogical support of children with SEN taking into account necessary “adaptations”.
References
2. Данілавічютє Е. А. закономірності виникнення, сутність та місце інклюзії у єдиній системі освіти в україні. / е. а. данілавічютє // особлива дитина: навчання та виховання. – 2013. – № 1. – с. 2–8.
3. Данілавічютє Е. А. діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. / е. а. данілавічютє // особлива дитина: навчання та виховання. – 2018. – № 3. – с. 7–19.
4. Колупаєва А. А. від сегрегації до інклюзії // дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: наук.- метод. зб. випуск 6. – к.: науковий світ, 2005. – с. 52–56.
5. Основи інклюзивної освіти. навчально-методичний посібник / за заг. ред. а. а. колупаєвої – к: « а. с. к. », 2012. – 308 с.
6. Програмно-методичний комплект «професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі»: колупаєва а. а., данілавічютє е. а., литовченко с. в. професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. – к.: видавнича група «а.с.к.», 2012. – 197 с. – (серія «інклюзивна освіта»)
7. Kolupayeva A., Taranchenko О., Danilavichute E. (2014), Special Education today in ukraine, in Anthony F. Rotatori , Jeffrey p. Bakken , Sandra Burkhardt, Festus E. Obiakor, umesh Sharma (ed.) Special Education International perspectives: practices Across the Globe (Advances in Special Education, Volume 28) Emerald Group publishing limited, pp. 311–351.