Methodological guide within the existential-subjective approach for researching on communicative activities of primary school children with developmental delay

  • Iryna Omelchenko Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Keywords: existential-subjective approach, communicative activity, communications, methodology, principles, developmental delay, preschoolers.

Abstract

The article shows that the unifying feature of modern approaches to communicative activity understanding is the existential-ontological, axiological, existential-semantic planes that correspond to the intra-subjective paradigm of psychological knowledge and people interactions. The existential-subjective scientific approach allowed us, firstly, to determine significance of a dialogue as an existential event; secondly, to determine that comprehension of the inter-, intra-subjective and para-social planes of children’s communicative activities and their mental, spiritual and spiritual manifestations requires an non-traditional – existential-ontological, organicspiritual – methodology for understanding and interpretation of the phenomena. The existentialsubjective scientific approach for researching on motivational-intentional, epistemologicalaffective, reflective-semantic and reflexive-value functions of communicative activities will be implemented through revealing of the specificity of contacts occurring within the limits of Self and inter-subjective interactions with adults and peers, which is embodied in a system of attitudes. The reflexive-semantic function of communicative activities is revealed through understanding of a position and its mentalization; and the reflective-value function is realized through intra- and para-social communicative relations, symbolization, verbalized internal dialogue and decentration, which present an inter-subjective relations with the Other in culture. The research methodology has been substantiated: cognitive, hermeneutic, narrative, and existential in order to study the integral functional structure of communicative activities on I – the Other (I – the Other Self) planes and its objective laws. The basic principles of researching on communicative activities on I – the Other (I – the Other Self) plane are theoretically substantiated: structural-genetic, subjectivity, cultural contexts, ontological constructivism, integration, unity of methodological, diagnostic, corrective-developmental and psycho-correctional interventions; the differential approach

References

1. Большунова Н. Я. субъектность как социокультурное явление. новосибирск : издательство нггу, 2005.– 324 с.
2. Волкова Е. Н. субъектность педагога: теория и практика: автореф. дис… доктора психол. наук: 19.00.07. Москва, 1998.– 50 с.
3. Воробьева Л. И. диалог и коммуникация. Московский психотерапевтический журнал. 2006. № 2.– с. 5–28.
4. Дьяконов Г. В. психологія діалогу: гіпотези емпіричного дослідження. психологія і особистість. 2015. № 2 (2).– с. 6–20.
5. Знаков В. В. три традиции психологических исследований – три типа понимания. вопросы психологии. 2009. № 4.– с.14–23.
6. Зубова Д. А. Феномен субъектности в пространстве современной философской рефлексии: диссертация ... кандидата философских наук : 09.00.01 [Место защиты: Юж. федер. Ун-т]. ростов-на-дону, 2011. –157 с. : ил.
7. Кобыльченко В. В. проблема психологической диагностики детей с отклонениями в развитии: теоретические аспекты. естественно-научный подход в современной психологии. Москва: изд-во «институт психологии ран», 2014.– с. 829 – 835.
8. Лубовский В. И., Новикова Г. Р., Шалимов В. Ф. принципы диагностики психического дизонтогенеза и клиническая систематика задержки психического развития. Дефектология. 2011. №5.– с. 17–26.
9. Непомнящая Н. И. становление личности ребенка 6–7 лет. Москва : педагогика, 1992.– 160 с.
10. Омельченко І. М. комунікативна діяльність у структурі свідомості та самосвідомості:феноменологія і ноуменологія. психологія і особистість. 2018. №1 (13).– с. 20–35.
11. Прохоренко Л. І. діагностика саморегуляції навчальної діяльності школярів із затримкою психічного розвитку. особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 3 (79).– с. 36–44.
12. Савчин М. Методологеми психології. київ : академвидав, 2013. 224 с.
13. Тітов І. Г. взаимосвязь онтологического, гносеологического, аксиологического и праксиологического аспектов личностного бытия. Філософські обрії. 2012. № 28.– с. 124–134.
14. Титов И. Г. постнекласическая личность. Методологические основания психологического исследования. lAp lambert Academic publishing, 2014.– 124 с.
15. Устинова О. А. развитие «образа-Я» посредством внутреннего диалога ребенка с миром. сибирский педагогический журнал 2010. № 6.– с. 257–264.
Published
2020-01-16
How to Cite
Omelchenko, I. (2020). Methodological guide within the existential-subjective approach for researching on communicative activities of primary school children with developmental delay. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 4(89), 40-52. https://doi.org/10.33189/ectu.v4i89.8