Subjective cognitive concept of self-regulatory study of schoolchildren with the delay of mental development
Abstract
The bases for the development of the concept were socio-cognitive and theoretical approaches to activities, which allowed creating a person-cognitive concept of self-regulation of education for schoolchildren with a delay in mental development. The theoretical study plan included the integration and specialization of psychological knowledge in the field of the theory of substantive activity, the identification of the structural and functional specificity of self-regulation and the improvement of the interpretation of self-regulation as a mental activity. The concept of «selfregulation of educational activity» is interpreted, which is considered as an internal activity of the child, where motives and goals characterize it as a process, mainly in a substantive dimension; analysis, synthesis and synthesis of learning actions - characterize self-regulation as a process of activity. The continuous relationship between these two aspects is considered as one of the manifestations of the integrity of the system of self-regulation. The study and analysis of various facts and their comparison made it possible to trace all aspects of the development of self-regulation in the process of teaching children with cognitive impairment.
Taking into account individual peculiarities of the child, the program of correction and development of self-regulation of students with mental retardation is identified within the framework of the age norm.
References
2. Матанцева Т. Н. психология саморегуляции и самооценки подростков с задержкой психического развития: учебное пособие / т. н. Матанцева, с. и. смирнова. – киров: вятггу, 2010. – 163 с.
3. Прохоренко Л. І., Бужинецька К. Б. психологічні аспекти пізнавальної мотивації дітей з порушеннями когнітивного розвитку / л. і. прохоренко, к. Б. Бужинецька // тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «інклюзивне навчання в новій українській школі» (26–27 березня 2018 року). – теребовля: інтерсервіс, 2018. – с. 184– 187.
4. Lesia Prokhorenko. psycho - Correction of Motivation For learning Achievements Among Schoolchildren With Cognitive Development Disorders. // наука і освіта. – 2018. – №5. – 52–57.
5. Сак Т. В. індивідуалізація навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі / т. в. сак // особлива дитина: навчання і виховання. – 2014. – № 4. – с 18–23.
6. Соколова Г. Б. актуальні питання психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дитину з обмеженими можливостями здоров’я / г. Б. соколова // актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). зб. наукових праць. – кам’янець-подільський. – 2016. – вип.7, т.1. – с. 383–393.