Diagnostics of physical condition of younger school age children with complex developmental disorders

  • Nataliya Leshchii South-Ukrainian State Pedagogical University named after K. D. Ushinskii
Keywords: physical condition, diagnosis, children, complex developmental disorders

Abstract

The article deals with the problem of diagnostics of physical condition of children who have complex developmental disorders. Children with complex developmental disabilities are a special category of children with their own peculiarities, which allow them to develop in the whole integrity during the implementation of physical culture and health work. The system of operational assessment of physical development and the results of physical culture and recreational work is an integral part of planning and evaluation of the effectiveness of the developed plan of correctional and recreational work with children who have complex developmental disorders. The results of the study indicate the insufficiency of the physical development in boys and girls with complex developmental disorders. It was found that in

healthy boys, the value of the Ketle index was significantly higher by 1.49 kg/m2 (p<0.05) as compared with boys with complex developmental disorders, chest excursion – by 2.9 cm (p <0.001), vital capacity –120.40 ml (p<0.01), power index – by 22.50% (p<0.001). It has been established that Ketle index value is significantly less by 1.19 kg/m2 (p<0.05) in girls with complex developmental disorders compared with control group, chest excursions – by 2.5 cm (p<0.001), vital capacity lungs – by 120.60 ml (p<0.01), power index – by 22.50% (p<0.001).

References

1. Басилова Т. А. воспитание и обучение детей дошкольного возраста со сложными и множественными нарушениями. специальная дошкольная педагогика: учеб. пособие / т. а. Басилова. – М. : академия, 2001. – с. 278–299.
2. Гладких Н. В. діагностика стану розвитку загальної та дрібної моторики у дітей молодшого шкільного віку з комплексними порушеннями опорно-рухового апарату, інтелекту та зору / н. в. Гладких // актуальні питання корекційної освіти: зб. наук. праць: вип. 6, 2015. – т. 2. – с. 26–41.
3. Івахненко А. А. розвиток психомоторної функції глухих дітей молодшого шкільного віку засобами рухливих ігор : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / а. а. івахненко. – державний заклад «південноукраїнський національний педагогічний університет імені к. д. Ушинського». – одеса, 2012. – 200 с.
4. Мёдова Н. А. обучение и развитие детей со сложными комплексными нарушениями: метод. рекомендации / н. а. Медова. – томск, 2013. – 44 с.
5. Миронава С. П. корекційна психопедагогіка. олігофренопедагогіка: підручник / с. п. Миронова. – кам’янець-подільський: кам’янець-подільський національний університет імені івана огієнка, 2015. – 312 с.
6. Назарова Н. М. специальная педагогика : учебник для студ. Учреждений высш. проф. образования / н. М. назарова. – М. : издательский центр «Академия», 2013. – 384 с.
7. Супрун М. О. теорія і практика корекційного навчання дітей з обмеженими розумовими можливостями в Україні (друга половина хіх – перша половина хх століття): дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.03 / М. о. супрун. Інститут спеціальної педагогіки апн України. – київ, 2008. – 598 с.
Published
2020-02-03
How to Cite
Leshchii, N. (2020). Diagnostics of physical condition of younger school age children with complex developmental disorders. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 3(92), 76-83. https://doi.org/10.33189/ectu.v3i92.34