Development of special education systems in Ukraine and poland (problems of study)

  • Volodymyr Shevchenko Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology 
Keywords: спеціальна освіта, історико-педагогічні дослідження, Україна, Польща, порівняльна педагогіка, історико-педагогічний процес.

Abstract

The article deals with the problems of research on the development of special education systems in Ukraine and Poland in the nineteenth and early twenty first centuries. The methodological function of historical and pedagogical comparative research for the educational modernity of Ukraine, formation of a holistic system of knowledge about historical and pedagogical processes in the field of special education of two countries, the role of pedagogical concepts of the past and their connection with modern reforms of the education system are described.

Over the years of Ukraine’s independence, new priorities for the development of education have been identified. At the same time, the pace and depth of transformation are not yet fully in line with the needs of the state and society. Obtaining an answer to the question of the present is connected with thoughtful reflection of the past, an objective assessment of historical realities, the study of the historical roots of pedagogical ideas, facts, theories, concepts, and experience of teachers of past years.

The author notes that without a thorough analysis of the historical and pedagogical process of the development of special education in Ukraine, a comprehensive understanding of contemporary ideas of the development of special education is not possible, it is difficult to improve the existing achievements, methods, systems and methods of training, etc.

It is accentuated that the implementation of historical and pedagogical research requires theatradiation, which is built on the basis of documentary sources and individual facts, descriptions, scientific generalizations, with the desire to find in the past the origins of the leading scientific ideas of the present.

References

1. Березівська Л. Д. (2004). реформування шкільної освіти в Україні як історико-педагогічна проблема / л. д. Березівська // педагогічні науки: зб. наук. праць, 37, 6, 11.
2. Букарєва С. А. (2015). вплив інноваційних технологій навчання на розвиток професійних якостей студентів-екологів / с. а. Букарєва // таврійський вісник освіти, 2 (50), частина 1, 77.
3. Гупан Н. М. (2001). розвиток історії педагогіки в Україні (історіографічний аспект): дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / н. М. Гупан, 3.
4. Ковальчук Ж. М. (2017). становлення та розвиток спеціальної освіти в Україні: історичний огляд / Ж.М. Ковальчук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка, 33, 32.
5. Кравченко І. В. (2016). історико-педагогічні аспекти розвитку спеціальної освіти в Україні / і. в. кравченко // педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологі, 1 (55), 365.
6. Локшина О. (2013). педагогічна компаративістика – 2013: методологічне фокусування українських дослідників з порівняльної педагогіки / о. локшина // Матеріали науковопрактичного семінару «педагогічна компаративістика – 2013: трансформації в освіті зарубіжжя та український контекст» (київ, 10 червня 2013 р.), 64.
7. Ничкало, Н. Г. (2003). проблеми формування сучасного виробничого персоналу в Україні: стратегія і перспективи наукових пошуків / н. Г. ничкало // педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи, 145–146.
8. Ніколаї Г. Ю. (2008). розвиток музично-педагогічної освіти в польщі (хх століття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / Г. Ю. ніколаї, 1, 8.
9. Супрун М. О. (2017). із історії виникнення та розвитку корекційного навчання розумово відсталих дітей / М. о. супрун // Матеріали всеукраїнської (заочної) науково-практичної конференції «спеціальна освіта: стан та перспективи» (харків, 17–18 травня 2017 року), 114–117.
10. Федоренко С. В. (2011). етапи становлення та розвитку львівської школи для сліпих / с. в. Федоренко // Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції «сучасний світ і незрячі: людина з інвалідністю у правовій державі» (20–21 жовтня 2011 р.), 145.
11. Шандрук С. (2011). компаративістські дослідження у галузі професійної підготовки вчителів для середньої школи як перспективний напрямок розвитку порівняльної педагогіки / с. Шандрук // наукові записки. серія: педагогічні науки, 101, 366.
12. Шевченко В. (2018). оцінка можливостей використання польського досвіду під час вирішення проблем спеціальної проблеми України / в. Шевченко // актуальні питання гуманітарних наук. – дрогобич, 21, том 2, 183–185.
13. Шевченко Л. (2012). застосування інноваційних інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічних внз / л. Шевченко // освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: збірник наукових праць / [редкол. л. Б. лук’янова (голова) та ін.], 5, 294.
14. Янченко Т. В. (2017). витоки та засади наукового розвитку і практичного втілення педології в Україні: дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки» / т. в. Янченко, 4.
Published
2020-02-03
How to Cite
Shevchenko, V. (2020). Development of special education systems in Ukraine and poland (problems of study). EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 3(92), 23-34. https://doi.org/10.33189/ectu.v3i92.29