Problem of formation of informatics competences for high school students with psychological disorders
Abstract
The article deals with the problem of the formation of informatical competences in senior pupils with psychophysical disorders. The analysis of modern psychological and pedagogical research about the feasibility and effectiveness of the use computer technology in the educational process of special educational institutions is given. It has been established that the use of information technologies makes it possible to modernize and improve the quality of education, also the pupils’ interest in mastering basic knowledge, which affects on the formation of their information and communication competencies. Attention is paid to the correctional orientation of the use computer technology in the process assimilation of educational material by pupils, because this process is taking place with considerable difficulty due to their limited capabilities. It has been established that without some knowledge in the area of informatics such students cannot adapt to life in society after graduation. It is proved that the state of theoretical and practical solutions to the identified problem in special pedagogy does not meet the contemporary needs of society, which indicates the relevance and demand of the issues raised. The article substantiates the need to determine the pedagogical technologies for the formation of informatics competencies among senior pupils of a special comprehensive school.
References
2. Запорожченко Ю. Г. використання засобів ікт для підвищення якості інклюзивної освіти: інформаційні технології в освіті / Ю. Г. запорожченко. – херсон: хдУ, 2013. – № 15. – С. 138 – 145.
3. Засенко В. В., Колупаєва А. А., Мороз Б. С., Овсяник В. П. використання інформаційних технологій в умовах спеціального та інклюзивного навчання дітей зі слухомовленнєвими порушеннями / в. в. засенко, а. а. колупаєва , Б. С. Мороз, в. П. овсяник. – uRl: http://rc-vabos.at/_1d/0/9/.
4. Кутепова Е. Н. Совершенствование процесса обучения умственно отсталых учащихся с применением программно-методических средств: дис. канд. пед. наук. – СПб., 2002. – 183 с.
5. Легкий О. М. організаційно-педагогічні умови використання комп’ютера у спеціальній школі: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.03/ о. М. Легкий // ін-т дефектології аПн України. – к., 2001. – 16 с.
6. Миронова С. використання комп’ютера у корекційному навчанні дітей з вадами інтелекту / С. Миронова // дефектологія. – 2003. – № 3. – С. 41 – 45.
7. наукові підходи до навчання комп’ютерної грамоти розумово відсталих дітей. – [електронний ресурс]. – режим доступу: http://www.vmurol.com.ua/upload/Naukovo_doslidna%20robota/Elektronni_vidannya/Act_problemi/2010/31.pdf. – 2010.
8. Савінова Н. В. інформаційно-комунікаційні технології в корекційній освіті/ н. в. Савінов. – [електронний ресурс]. – режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12013/1/prikhodko.pdf. – 2015.
9. Сакулина Ю. В. Повышение эффективности уроков трудового обучения в специальной (коррекционной) школе VIII вида на основе использования информационных технологий: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.03/Уральск, гос. пед. ун-т. – екатеринбург, 2007. – 24 с.
10.татьянчикова і., Сахно т. Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей в учнів на уроках інформатики / і. татьянчикова, т. Сахно // Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.-практ. семінару (київ, 12 березня 2019р.) / за заг. ред. о. в. овчарук. – к.: інститут інформаційних технологій і засобів навчання наПн України: к., 2019. – С. 91– 94.
11. Трикоз С. використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з порушеннями інтелектуального розвитку / С. трикоз // Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: зб. тез доповідей учасників всеукр. наук.-практ. семінару (київ, 12 березня 2019р.) / за заг. ред. о. в. овчарук. – к.: інститут інформаційних технологій і засобів навчання наПн України: к., 2019. – С. 99 – 100.
12. Холковська І. Л. корекційна педагогіка / і. Л. холковська. – вінниця: вдПУ ім. М. коцюбинського, 2007. – 328 с.