Characteristics of children’s communication with special needs in general education schools

  • Nataliia Voronska Zaporizhzhia National University
Keywords: communication, children with special needs, general education schools, inclusive education

Abstract

he article presents a theoretical analysis of the main channels of communication in general education school: pupil-pupil, pupil-teacher, pupil-parents. The main types of communication are indicated, taking into account the age development of the child. The specificity of communication of children with special needs in nosology is described: children with speech disorders, visually impaired, hearing impaired, with disorders of the musculoskeletal system, intellectual development, mental development, autistic child. The general specificity of each nosology is also briefly determined by the selected classification. As a result, we have identified some common features of such children. Namely: isolation, lack of selfconfidence, decrease in cognitive activity, disturbances in the understanding of emotions and their manifestations. Using this analysis, it is possible to identify the factors that affect the level of formation of their communicative competence, in the future. The article is the basis for further practical research in the field of inclusive education.

References

1. Базима Н. В. вивчення мовленнєвої активності дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку / н. в. базима // збірник наукових праць кам’янець – Подільського національного університету імені івана огієнка / за ред. о. в. Гаврилова, в. і. співака. – серія: соціально-педагогічна. вип. 23. – 2013. – с. 22–30.
2. Бочелюк В. Й. Психологія людини з обмеженими можливостями. навч. посіб. / в. й. бочелюк, а. в. турубарова. – к.: Центр учбової літератури, 2011. – 264 с.
3. вікова психологія: [навч. посіб.] / о. П. сергєєнкова, о. а. столярчук, о. П. Коханова, о. в. Пасєка. – к.: Центр учбової літератури, 2012. – 376 с.
4. Кобильченко В. В. соціально-психологічні основи розвитку та корекції особистості підлітка в нормі і при патології зору: монографія / кобильченко вадим володимирович. – к.: освіта України, 2010. – 552 с.
5. Клопота Є. А. Психологічні основи інтеграції в суспільство осіб з вадами зору: монографія / клопота Євгеній анатолійович. запоріжжя: знУ, 2014. – 408 с.
6. Лисина М. И., Галигузова Л. Н. становление потребности детей в общении со взрослыми и сверстниками / М. и. лисина, л. н. Галигузова // исследования по проблемам возрастной и педагогической психологии / Под ред. лисиной М. и. – М., 1980. – 387 с.
7. Логвінова І. П. до проблеми формування невербальних засобів комунікативної діяльності дітей з розладами спектра аутизму / і. П. логвінова // логопедія. – 2010. – № 2. – с. 40–44.
8. Нагорна О. Б. особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: навчально-методичний посібник / о. б. нагорна. – рівне, 2012. – 99 с.
9. Руденко Л. М. Міжособистісні стосунки дітей з розумовою відсталістю як детермінанта агресивної поведінки / л. М. руденко // наукові записки [національного педагогічного університету ім. М. П. драгоманова]. 2014. – вип. 121. – с. 197–205. режим доступу: http://nbuv.gov.ua/uJRN/Nzped_2014_121_29
10. семья в психологической консультации: [под. ред. а. а. бодалева, в. в. Столина]. – М.: Психология, 2009. – 144 с.
11. Синьов В. М. основи дефектології: навч. Посібник. / в. М. синьов, Г. М. коберник – к: вища шк., 1994. –143 с.
12. Шевцов З. М. основи інклюзивної педагогіки [текст]: підручник / з. М. Шевцов – к. : «Центр учбової літератури», 2016. – 248 с.
13. Gudonis, V. Klopota, Y. (2017). Features of Interpersonal Interaction of Blind and Visually Impaired youth with Student Group. pedagogika. 125 (2), 132–142: http://www.pedagogika.leu.lt/index.php/pedagogika/issue/view/17/showtoc
14. Klopota, Y. & Klopota, O. (2017). peculiarities Of Interpersonal Cooperation Of youth With Different Vision level. New Educational Review, 48 (2), 227-236: http://www.educationalrev.us.edu.pl/e48/a18.pdf
15. Timmermans A. C., H. de Boer, M. P. C. van der Werf. (2016). An Investigation of the Relationship between teachers’ Expectations and teachers’ perceptions of Student Attributes. Social psychology of Education 19: 217. doi:10.1007/s11218-015-9326-6.
16. Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E. H., de Jonge, P. (2018) Do trouble some pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates? European Journal of Special Needs Education 16 January 2018, pp. 1–10.
17. Yildiz, N. G. (2015). teacher and student behaviors in inclusive classrooms. Kuram veuygulamada Egitim Bilimleri. Volume 15, Issue 1, 2015, pp. 177–184.
Published
2020-01-27
How to Cite
Voronska, N. (2020). Characteristics of children’s communication with special needs in general education schools. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 1(90), 42-51. https://doi.org/10.33189/ectu.v1i90.16