НЕЙРОПСИХОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У КОРЕКЦІЇ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація
У положеннях наукової статті наведено засадничі ідеї нейропсихологічного підходу в процесі корекційних заходів, спрямованих на покращення стану розвитку дітей із особливими освітніми потребами. Метою статті є теоретичний аналіз специфіки та переваг нейропсихологічного підходу для корекційної роботи із дітьми, зокрема, із мовленнєвими порушеннями, розладами дефіциту уваги та гіперактивності. Окреслено специфіку проблематики, її актуальність в сьогоденній гуманітарні науці і освіті. Методами дослідження є компаративістика, аналіз, систематизація, порівняння, які дали змогу проаналізувати, виділити ключові аспекти та систематизувати результати. Окреслено унікальність нейропсихологічного підходу, що полягає в його мультидисциплінарності. Розкрито суть нейропсихологічного підходу як такого, що визначає три енергетичні блоки головного мозку. Зазначено специфіку кожного блоку, їх фізіологічну локалізацію. Визначено базове положення підходу: різні мозкові структури є окремими ланками, на які треба здійснювати різний вплив. Сформульовано етапи нейропсихологічної корекції розвитку дітей із особливими потребами: первинна діагностика, створення індивідуального плану корекції, проведення занять зі стимуляції розвитку слабко розвинених функцій, моніторинг динаміки розвитку дитини. Виокремлено специфіку кожного з етапів для дітей із мовленнєвими порушеннями і СДВГ. Наведемо приклади методик нейропсихологічної корекції. Зазначено вектори розгляду проблеми нейропсихологічного підходу корекції розвитку. Зазначено роль нейропсихологічного підходу для корекції психотравмуючого впливу від воєнних подій. Доведено ефективність нейропсихологічного підходу для корекції розвитку дітей з особливими потребами завдяки врахуванню глибинних нейрофізіологічних механізмів і глобальному позитивному впливу на різні сторони розвитку дитини.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 272-287