ПЕДАГОГІЧНІ СКЛАДОВІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПУ СВІДОМОСТІ В ОСВІТІ
Анотація
Статтю присвячено проблемі реалізації принципу свідомості в освіті підростаючого покоління. Зокрема, у статті розглянуто теоретико-методологічні підходи щодо визначення педагогічних складових забезпечення реалізації принципу свідомості. Зазначається, що окреслена проблема має велике значення для дітей з ментальними порушеннями, оскільки потребує особливого підходу та шляхів реалізації, що своєю чергою потребує від сучасної системи освіти створення сприятливих психолого-педагогічних умов. Щодо дітей з особливими освітніми потребами, зокрема дітей з ментальними порушеннями, пріоритетним залишається завдання посилення ефективності їхньої соціалізації педагогічними засобами реалізації принципу свідомості в освіті (або свідомості навчання та виховання, свідомості й активності). Проблема усвідомленої активності особи розглядається як одна з найважливіших, але ще недостатньо досліджених у загальній та спеціальній психолого-педагогічній науці. Звертається увага, що забезпечення реалізації принципу свідомості в освіті підростаючого покоління сприятиме їх соціальному розвитку та адаптації до життя у суспільстві. Саме реалізація дидактичного принципу свідомості сприятиме запобіганню виникнення у них формалізму знань, посилить їх засвоєння та практичну реалізацію. Завдяки дотриманню системи педагогічних умов реалізації принципу свідомості школярі мають можливість стати більш самостійними у задоволенні власних потреб та виконанні як навчальних, так і повсякденних завдань без стороннього супроводу, з опорою на власні індивідуальні можливості та перспективи розвитку. Розв’язання проблеми в цьому контексті забезпечить також розуміння важливості індивідуальних особливостей школярів окресленої категорії під час організації навчального процесу та сприятиме їхньому успішному навчанню, соціальній адаптації та особистісному розвитку загалом.
Висвітлено педагогічні стратегії та методи, спрямовані на розвиток усвідомленості в навчанні та забезпечення реалізації принципу свідомості в освіті, розкрито зміст та шляхи реалізації окресленого принципу у педагогічному процесі, визначено сутність явищ, що покладаються в його основу.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №3(119). 2025. с. 139-151