АНАЛІЗ МОДЕЛЬНИХ ПРОГРАМ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ НА ПРЕДМЕТ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Анотація
У статті представлено результати аналізу модельних навчальних програм, розроблених для спеціальних закладів загальної середньої освіти, що здійснюють навчання дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Проаналізовано 29 модельних навчальних програм, які охоплюють дев’ять освітніх галузей: «Мовно-літературна», «Математична», «Природнича», «Соціальна і здоров’язбережувальна», «Громадянська та історична», «Технологічна», «Мистецька», «Інформатична» та «Фізична культура». Особливу увагу приділено дослідженню аспектів, що сприяють формуванню екологічної компетентності в учнів, яка є однією з ключових компетентностей, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
Метою проведеного дослідження стало оцінювання рівня інтеграції елементів екологічної освіти у зміст навчальних програм, а також виявлення їхньої відповідності сучасним вимогам формування в учнів свідомого ставлення до довкілля. У ході аналізу встановлено, що екологічну компетентність представлено у програмах різною мірою, залежно від специфіки освітньої галузі. Зокрема, найбільший потенціал для розвитку екологічної свідомості спостерігається у програмах природничої та технологічної галузей.
У статті акцентується увага на тому, що формування екологічної компетентності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку потребує врахування їхніх індивідуальних особливостей та залучення школярів до екологічної освіти і в інших галузях освіти.