СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СТВОРЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА
Анотація
У статтi здiйснено теоретичний аналiз сучасних підходів до створення інклюзивного освітнього середовища для дітей з розладами аутистичного спектра (РАС). Проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. В нашій державі постійно відбувається реформування і модернізація освіти. Реформування освіти в Україні сьогодні пов’язують із задоволенням освітніх потреб, інтересів і реалізацією потенційних можливостей розвитку особистості кожного члена суспільства, зокрема громадян з інвалідністю та особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього середовища. Інклюзивну освіту спрямовано на забезпечення рівних можливостей для всіх учнів, охоплюючи тих, хто має особливі освітні потреби. До цієї групи належать діти з розладами аутистичного спектра. Більшість досліджень підкреслюють важливість забезпечення просторової доступності та розглядають інклюзію як багатокомпонентний процес, що охоплює адаптацію навчальних програм, матеріально-технічне забезпечення та розвиток педагогічних компетенцій. Концепції універсального дизайну та структурованого навчання відповідають освітнім потребам дітей з РАС, даючи їм можливість успішно адаптуватися в освітньому середовищі. Такі ключові компоненти як предметно-просторові, змістовно-методичні та комунікативно-організаційні ресурси сприяють формуванню безпечного та підтримуючого навчального простору. Організація інклюзивного середовища має ґрунтуватися на принципах гнучкості, індивідуалізації та візуальної підтримки, які допомагають дітям з розладами аутистичного спектра досягти оптимальної соціальної адаптації та навчальної успішності.