ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В КРАЇНІ
Анотація
В умовах війни, боротьби українського народу за свободу та незалежність необхідними є додаткові заходи щодо збереження ментального (психологічного) здоров’я учнів, стабілізації їхнього психологічно-емоційного стану, врахування потреб кожної дитини, чіткого дотримання сучасних законодавчих та науково-педагогічних вимог до організації освітнього процесу. Педагоги мають працювати над розв’язанням соціально-економічних питань та створенням комфортних умов для навчання і розвитку учнів, щоб компенсувати наслідки війни. Актуальність проблеми зумовлює мету статті: окреслити існуючі проблеми та визначити рекомендації щодо забезпечення якісної освіти, необхідної підтримки для учнів з порушеннями слуху в складних умовах війни. Основними методами дослідження визначено: теоретичний аналіз літературних джерел та нормативно-правових документів; узагальнення досвіду роботи Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 в умовах пандемії та російсько-української війни (2022-2023). На виконання окреслених завдань дослідження визначено рекомендації для педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, із врахуванням соціокультурних та освітніх змін (усунення бар’єрів у навчанні та комунікації, білінгвальне навчання у поєднанні із інформаційно-комунікаційними технологіями, психологічна підтримка в умовах війни, вирішення проблем тимчасово переміщених сімей на території України та за кордоном). Акцентовано, що методологія білінгвізму передбачає вільне володіння сурдопедагогами українською жестовою мовою, що висуває відповідні вимоги до організації підготовки та підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху. Наведено практичні поради та приклади щодо вирішення означених питань.