Рівні підтримки дітей з ринолалією в освітньому процесі
Анотація
Сьогодення потребує кардинальних змін щодо навчання і розвитку освітнього процесу в інклюзив-
ному просторі. Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти за стандартами Міністерством
освіти і науки України та Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка
Національної академії педагогічних наук України було розроблено методичні рекомендації для ін-
клюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) щодо визначення рівнів підтримки, категорії освітніх труднощів
в осіб з особливими освітніми потребами в освітньому процесі. Методичні рекомендації містять
характеристику освітніх труднощів і рівні підтримки відповідно до індивідуальних потреб та мож-
ливостей учнів з особливими освітніми потребами. У них модифіковано диференційований підхід
до забезпечення підтримки дітей з особливими освітніми потребами, затверджено нову форму
індивідуальної програми розвитку і визначення рівнів підтримки в освітньому процесі дітей під час
інклюзивного навчання.
У статті автор розкриває 5 рівнів підтримки для дітей із ринолалією. Якщо в учнів виникають не-
значні поодинокі труднощі, які можна подолати зусиллями закладу освіти, їм може надаватися
підтримка першого рівня. Якщо зусиль закладу освіти буде недостатньо, батькам рекомендовано
звернутися до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи з
метою визначення її особливих освітніх потреб. Уже тоді визначатиметься, який рівень підтримки
під час освітнього процесу може надаватися такому учню. Зокрема, другий рівень надається учням,
які мають труднощі ІІ ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву). Третій – надається учням,
які мають труднощі ІІІ ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву). Відповідно четвер-
тий – особам, які мають труднощі тяжкого ступеня прояву. Учням із найтяжчим ступенем прояву
надається п’ятий рівень підтримки. Дітям надаватиметься підтримка другого-п’ятого рівня фахівця-
ми ІРЦ та зазначається у висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Зазначені рівні дадуть можливість спеціалістам визначити рівень підтримки, що слугуватиме під-
ґрунтям для корекційної роботи.