До проблеми соціалізації та трудової адаптації дітей з порушеннями інтелектуального розвитку
Анотація
У статті висвітлено особливості соціалізації та трудової адаптації дітей з порушеннями інтелектуального
розвитку (ПІР), які навчаються в закладах спеціальної освіти. Теоретично обґрунтовано,
що питання соціалізації та адаптації дітей, які мають порушення інтелекту, у спеціальній педагогіці
досі вважається недостатньо висвітленим як у теоретичному, так і практичному плані.
Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні проблем і підходів до їх вирішення в педа-
гогічний галузі щодо соціалізації та трудової адаптації дітей з порушеннями інтелектуального
розвитку. До основних завдань трудової підготовки учнів з особливими освітніми потребами
віднесено: виховання мотивованого життєво-зацікавленого ставлення до праці і формування
відповідних якостей особистості (уміння працювати в колективі, почуття самостійності, само-
ствердження, відповідальності; корекція і компенсація засобами трудового навчання недоліків
фізичного і розумового розвитку; професійна підготовка, яка дає можливість по закінченню
школи працювати на виробництві).
Зазначено, що основна проблема професійно-трудової підготовки школярів з ПІР тісно пов’язана
з їх психофізіологічною готовністю до оволодіння професійно-трудовою діяльністю, а саме: сила,
темп і ритм цілеспрямованих рухів, пасивність та інертність когнітивних процесів.
Розглянуто основні порушення рухової сфери означеної категорії дітей і наведено певні підходи до
розв’язання проблеми соціально-трудової адаптації випускників спеціальних шкіл. Підсумовано,
що вирішення проблем можливе шляхом удосконалення змісту професійно-трудового навчання на
основі формування в учнів з порушеннями інтелектуального розвитку професійно-трудової компе-
тентності – необхідних техніко-технологічних знань, трудових умінь та навичок відповідно до умов
сучасного виробництва. Подальші перспективи вбачаємо в створенні ефективної системи профе-
сійно-трудового навчання в нових соціально-економічних умовах країни.