ДІАГНОСТИКА І КОРЕКЦІЯ ДЕЗАДАПТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Анотація
Дослідження присвячено актуальній проблемі вивчення рівня агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями, які навчаються в умовах інклюзивного освітнього середовища. Метою статті є визначення рівня агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями інтелекту, які навчаються в інклюзивних класах. У процесі дослідження застосовано комплекс методів, спрямованих на оцінку емоційно-поведінкової сфери дітей. Отримані дані містять кількісні показники різних форм агресії, якісні характеристики агресивних тенденцій, зафіксовані прояви поведінки в освітньому середовищі, а також опосередковані індикатори емоційного стану. В статті акцентовано увагу на неоднорідності проявів агресивної поведінки серед дітей з порушеннями інтелекту в умовах інклюзії. Визначено кількісні та якісні характеристики агресивних тенденцій, що є важливим для розуміння специфіки їхньої дезадаптивної поведінки. Отримані результати свідчать про неоднорідність емоційно-поведінкової сфери досліджуваної групи. Значна частина учнів демонструє помірний рівень агресії, проте виявлено статистично значущу кількість дітей з високими показниками фізичної, вербальної агресії, гніву та ворожості. Проєктивний аналіз малюнків виявив високу частоту агресивних та тривожних образів, що вказує на наявність внутрішнього емоційного напруження. Спостереження за поведінкою зафіксувало поширеність імпульсивності та опозиційної поведінки. Також підтверджено наявність взаємозв’язку між тривожністю та агресивністю в емоційному стані досліджуваних дітей. Результати дослідження підкреслюють важливість комплексного діагностичного підходу до оцінки емоційно-поведінкової сфери учнів з інтелектуальними порушеннями в інклюзивному середовищі. Виявлені особливості агресивних та тривожних проявів є підґрунтям для розробки індивідуалізованих програм корекції та профілактики деструктивної поведінки, спрямованих на навчання стратегій самоконтролю, емоційної регуляції та соціально прийнятних способів взаємодії.
Посилання
Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.213-233