Scientific and methodical approaches to the implementation of pupils’ education content with intellectual disabilities according to the concept of NUS

  • Olena Chebotaryova Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology 
Keywords: typical educational program, new Ukrainian school, content of education, students with intellectual disabilities, key competences, general skills, vital competence.

Abstract

The article highlights the main scientific and methodological approaches to the development and implementation of the content of the Model educational program of primary education of children with intellectual disabilities for grades 1, 2 according to the Concept of the New Ukrainian School. The basic purpose of primary education of children with intellectual disabilities, methodological approaches and principles of program construction are substantiated and presented, key competences and general educational skills that are embedded in the content of the program are presented. The program defines the relevant content of each course or integrated course and specifies the requirements for specific expected learning outcomes (subject-oriented competences). The main components of integrated courses are described as current educational trends; structure of the program: content of the educational material, subject-oriented competences, vital competences, which inform the teacher about the results of the formation of cognitive and social-adaptive abilities in the students in accordance with the purpose and content of the field. The methodological bases of realization of educational branches and integrated courses are presented.

References

1. Закон України Про освіту http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2. Концепція НУШ: https://mon.gov.ua
3. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку / навч.-метод. посібник / авт.: О. В. Чеботарьова, Г. О. Блеч, І. В. Гладченко, С. В. Трикоз, І. В. Бобренко та ін.: за ред.: О. В. Чеботарьової, І. В. Гладченко. – К., ІСП НАПН України, 2016. – 87 с. – електронний доступ: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/707790
4. Державний стандарт: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/prozatverdzhennya-derzhavnogostandartu-pochatkovoyi-osviti
5. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями (2018) [режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/71142]
6. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класів з інтелектуальними порушеннями (2019) [режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/716955/ ; http://ispukr.org.ua/?p=4091#.XyEvvquyDMw]/
7. Чеботарьова О. В. Реалізація компетентнісного підходу у навчанні школярів з порушеннями інтелектуального розвитку / О. В. Чеботарьова //Діти з особливими потребами в освітньому просторі: збірник матеріалів V Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Діти з особливими потребами в освітньому просторі», 10–11 жовтня 2019 року, чернігів (Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка). – Київ: Симоненко І. В., 2019. – с. 197–201.
8. Чеботарьова О. В. Теоретичні та методичні основи реалізації змісту освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку // Теорія і практика спеціальної педагогіки та психології: збірник наукових праць. вип. 9. К., 2018. с. 75–80.
Published
2020-02-03
How to Cite
Chebotaryova, O. (2020). Scientific and methodical approaches to the implementation of pupils’ education content with intellectual disabilities according to the concept of NUS. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 4(93), 68-76. https://doi.org/10.33189/ectu.v4i93.42