Psychological mechanisms of social adaptation of young people with disabilities

  • Andrii Shevtsov Ministry of Education and Science of Ukraine.
  • Inna Chukhrii Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky
Keywords: young people with disabilities, orthopedic impairments, psychological mechanisms of social adaptation, self concept of personality, model of empirical research, factor analysis

Abstract

Theoretical and empirical models of psychological mechanisms of social adaptation of young people with orthopedic impairments are researched in the article. The results of the fulfilled relevant empirical research are analyzed in details. According to the results of the experimental study, in particular its factor analysis results, three levels of personal adaptation / disadaptation of persons with orthopedic impairments have been identified. The number of factor structures in different categories of persons with orthopedic impairments has been identified: 3 factors of adaptive / maladaptive structures have been distinguished in young veterans of antiterrorist operation (ATO/OOS), 4 factor of structures in young people with life-threatening trauma, and 5 factor of structures in youth with congenital dysontogenesis. According to the results of the empirical study, a factor model of the dynamics of personality structures transformation in young people with orthopedic impairments was constructed and observed in the article.

References

1. Бурлачук Л. Ф. Психодиагностика. Учебник для вузов. /Л. Ф. Бурлачук. – Спб.: Питер, 2006. – 351 с.
2. Райгородский Д. Энциклопедия психодиагностики. Психодиагностика взрослых /д. райгородский. – самара: издательский дом «Бахрах-М», 2009. –704 с.
3. Рибалка В. В. Методологічні питання наукової психології (досвід особистісно центрованої систематизації категоріально-поняттєвого апарату): навчально-методичний посібник / Рибалка В. В. – К. : Ніка-Центр, 2003. – 204 с.
4. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии /е. в. Сидоренко. – Спб.:ООО «Речь», 2004. – 350 с.
5. Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. теория и практика психодиагностики. / л. н. собчик. – спб.: издательство «речь», 2005. – 624с.
6. Чухрий И. В. Диагностика психологических механизмов социальной адаптации лиц молодого возраста. /и. в. чухрий// диалог. психологический и соцыально-педагогический журнал. республиканское унитарное предприятие издательство «пачатковая школа». – Минск. – 2018. – № 3. – с. 83–95.
7. Шевцов А. Г. Особистісно центрована концепція формування реабілітаційного простору професійної освіти // збірник наукових праць кам’янець-подільського державного університету: серія соціально-педагогічна. випуск VII. / за ред. о. в. гаврилова, в. і. Спивака. – кам’янець-подільський: пп Мошинський в. с., 2007. – 420 с. – с. 94 – 103.
8. Шевцов А. Г. Освітні основи реабілітології: [монографія] /а. г. Шевчов. – к.: «Мп леся», 2009. – 483с.
9. Chukhrii I. Researching of youth self-concept with the musculoskeletal system disorders. The scientific heritage. № 32 (2019).р.3. Budapest.hungary. p.48–51.
10. Shevtsov a., Chuhrii, I. psychological mechanisms of social adaptation of young disabled people. American Journal of Applied and Experimental Research. № 3(6). New york Ny. USA. 2017. p. 6–14.
Published
2020-02-03
How to Cite
Shevtsov, A., & Chukhrii, I. (2020). Psychological mechanisms of social adaptation of young people with disabilities. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 4(93), 15-29. https://doi.org/10.33189/ectu.v4i93.37