Personal child patent of the older preschool age of motor alalia: psychological characteristics of development
Abstract
The article discusses and analyzes the problem of the relationship of speech and cognitive processes of children of preschool age through the prism of close interaction of thinking and speech in the context of communicative speech activity. The article highlights the potential of the psychological properties of older preschoolers with motor alalia, which provides the child with self-realization through communication with other people and because of the influence on them. It was found that any communicative act involves the participation of all cognitive processes.
It has been proved that the purposeful formation and development of both speech function and cognitive sphere in children of senior preschool age is important for achieving the efficiency of speech therapy work: sensation, perception, memory, imagination, attention and thinking that not only has a significant impact on the process of the formation of the personality of a preschooler, but also influences the formation of his communicative knowledge, skills and abilities.
The author substantiates the expediency of studying the psychological and pedagogical features of this category of children, which is a necessary component of the correctional process and is a prerequisite for communicative activity and communication in general.
References
2. детская логопсихология: учеб. пособие / [денисова о. а., захарова т. в., поникарова в. н. и др.] ; под. ред. в. и.селиверстова. – М: владос, 2008. – 175 с.
3. Жуков Ю. М. диагностика и развитие компетентности в общении: практическое пособие / Ю. М. жуков , л. а. петровская, п. в. растянников – киров: ЭниоМ, 1991. – 95 с.
4. Ковшиков В. А. Экспрессивная алалия / в. а. ковшиков. – М.: «институт общегуманитарных исследований», 2001. – 96 с.
5. Конопляста С. Ю., Сак Т. В. логопсихологія: навчальний посібник / с. Ю. Конопляста, т. в. сак; за ред. М. к. Шеремет. – к.: знання, 2010. – 293 с.
6. Максимова Р. А. коммуникативный потенциал человека и его влияние на разные стороны жизнедеятельности. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «социальная психология» / р. а. Максимова. – л., 1981.– с.132.
7. Марков В. А. потенциал личности [текст] / в. а. Марков, Ю. в. синягин // Мир психологии. – 2000. – № 1. – с. 250–261
8. Мартиненко І. В. психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення. дис.…докт. психол. наук /
і. в. Мартиненко. – к., 2017. – 500 с.
9. Пахомова Н. Г., Кононова М. М. спеціальна психологія [текст]: навч. посіб. для студ. спец. 6.010105 – «корекційна освіта» / н. г. пахомова, М. М. кононова; пнпу ім. в. г. короленка. – полтава: тов «асМі», 2015. – 357 с.
10. Піроженко Т.О. комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника / т. о. піроженко. – тернопіль: Мандрівець, 2013. – 152 с.
11. самохвалова а. г. коммуникативные трудности ребенка: проблемы, диагностика, коррекция: учеб.-метод. пособ. / а. г. самохвалова. – спб., речь, 2011. – 432 с.
12. словник української мови: в 11 тт. / ан урср. інститут мовознавства; за ред. і. к. Білодіда. – к.: наукова думка, 1970–1980. – т. 7. – с. 402.
13. Соботович Е. Ф. речевое недоразвитие у детей и пути его коррекции (дети с нарушением интеллекта и моторной алалией): учеб. пособие для студентов / е. Ф. соботович. – М.: классике стиль, 2003. – 160 с.