МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

  • Ольга Бабяк Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: психолого-педагогічна діагностика, особливі освітні потреби (ООП), методика викладання, інклюзивна освіта, індивідуальна освітня програма (ІОП), фахівці, психолог, педагог, спеціальна освіта

Анотація

Ця стаття пропонує поглиблений аналіз та наукове обґрунтування сучасної методики викладання психолого-педагогічної діагностики осіб з особливими освітніми потребами (ООП). Вона ретельно деталізує ключові компоненти, необхідні для ефективної та всебічної підготовки майбутніх фахівців – психологів, педагогів, дефектологів, корекційних педагогів.

Основна увага приділяється не лише формуванню у фахівців комплексних теоретичних знань про сутність, причини та особливості розвитку дітей з різними типами ООП, а й глибокому розумінню їхніх унікальних потреб. Критичним аспектом є розвиток здатності до глибокої та точної інтерпретації отриманих діагностичних даних, що вимагає системного аналізу інформації з різних джерел.

Методика наголошує на інтеграції теоретичних основ з обширними практичними навичками. Це досягається через активне використання інноваційних педагогічних методів, таких як кейс-методи, де фахівці аналізують реальні клінічні ситуації; тренінги, що дозволяють відпрацьовувати специфічні діагностичні техніки; та симуляційні вправи, що імітують повний цикл діагностичного процесу в умовах, максимально наближених до реальних. Такий підхід гарантує формування практичної готовності до професійної діяльності.

Ключовим елементом також є формування критичного мислення для об’єктивної оцінки ситуації, саморефлексії та уникнення упереджень, а також виховання високої етичної відповідальності у роботі з дітьми, їхніми родинами та конфіденційною інформацією. Стаття обґрунтовує, що лише такий комплексний, практико-орієнтований та етично збалансований підхід до підготовки фахівців здатний забезпечити якісну та ефективну психолого-педагогічну підтримку дітей з ООП в умовах інклюзивного освітнього середовища, сприяючи їхньому повноцінному розвитку та успішній соціальній інтеграції.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.7-22
Опубліковано
2025-07-10
Як цитувати
Бабяк, О. (2025). МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 7-22. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.246