ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ: СЕМАНТИЧНИЙ АНАЛІЗ

  • Андрій Гончарук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: психологія, емоції, розвиток, особистість, психологічний супровід, комунікація

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми емоційного розвитку особистості, опрацьовано теоретико-методологічні аспекти проблеми емоційної поведінки, з’ясовано підходи до розуміння емоцій і почуттів. Автором проаналізовано сучасні підходи та теоретичні концепції, які визначають емоції як ключовий аспект психологічного функціонування. З’ясовано змістові засади психодинамічного, дименсійного, когнітивного, соціально-когнітивного та когнітивно-фізіологічного підходів у дослідженні емоцій. Визначено роль емоційного інтелекту у формуванні емоційної сфери, зокрема, описано системно-структурний і синергетичний підходи та розкрито важливу роль емоційного інтелекту у здатності до переживання, співпереживання та вміння керувати почуттями. Описано особливості емоційних переживань, які відіграють визначальну роль у розумінні внутрішнього світу людини.

Зазначено, що здатність усвідомлювати та керувати власними емоціями залежать від рівня розвитку емоційної регуляції та її впливу на міжособистісну комунікацію. Описано підходи до розуміння емоційної регуляції, що визначають спрямованість поведінки людини з позиції особистісного значення ситуації. Проаналізовано здатність керувати своїми емоціями соціально прийнятними способами. Охарактеризовано процеси підвищення, збереження або пригнічення емоційної активації. Обґрунтовано рольові та функціональні чинники регулювання емоцій, пов’язані із задоволенням первинних, вторинних потреб і мотивів поведінки. Визначено важливу роль розвитку емоційної сфери у формуванні соціальних навичок та успішності особистості в різних сферах діяльності та міжособистісних взаємин.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №3(115). 2024. с.64-75

Опубліковано
2024-10-13
Як цитувати
Гончарук, А. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ: СЕМАНТИЧНИЙ АНАЛІЗ. Особлива дитина: навчання і виховання, 115(3), 64-75. https://doi.org/10.33189/ectu.v115i3.185