НАПРЯМИ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ РОБОТИ З БАТЬКАМИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ НА ЕТАПІ ВКЛЮЧЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
Анотація
Метою статті є визначення основних напрямів просвітницької роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами (ООП) у процесі включення в інклюзивний освітній простір. Здійснено аналіз сучасних досліджень, присвячених процесу модернізації освіти дітей з особливими потребами, з урахуванням реалій сучасного життя. Описано актуальні тенденції удосконалення інклюзивної системи навчання. Виявлено, що необхідність психологічної роботи з батьками дітей з ООП зумовлено проблемами, зокрема: суперечливими почуттями до дитини, відстороненістю від неї, передачею відповідальності за дитину державним навчальним закладам тощо. Визначено напрями просвітницької роботи з батьками дітей з ООП як умови їхнього залучення до єдиної команди у процесі входження дитини в інклюзивний освітній простір: ознайомлення батьків з результатами психодіагностичного обстеження дитини з метою встановлення її рівня психічного розвитку, індивідуально-психологічних особливостей, готовності до навчання в умовах інклюзії; обговорення об’єктивного потенціалу розвитку дитини (за даними психолого-медико-педагогічної консультації), зокрема, можливості опанування освітнім стандартом у передбачені терміни, за умови, якщо батьки мають змогу долучатися до цього процесу; надання батькам системи рекомендацій щодо організації навчального середовища та відповідних умов для навчання дитини з особливими потребами під час виконання домашніх завдань; повідомлення батькам результатів моніторингу динаміки навчальної та соціально-психологічної адаптації дитини з особливими потребами в інклюзивному класі, перебігу її психічного та соціального розвитку; інформування батьків щодо визначення шляхів саморозвитку та самовиховання дитини з особливими потребами; розкриття ролі впливу різних стилів сімейного виховання на формування особистості дитини. Обґрунтовано, що просвітницька робота з батьками дітей з особливими потребами має бути специфічною за змістом та методами, ґрунтуватися на оновленні та модифікації психолого-педагогічних знань, з визначенням шляхів їх реалізації в сучасних умовах навчання, соціалізації, життєдіяльності дитини.