ДИФЕРЕНЦІЙНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ ЧИННИКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО БАТЬКІВСТВА У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
У статті здійснено диференційний аналіз мотиваційно-вольових чинників відповідального батьківства у вихованні дітей дошкільного віку з нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. Проаналізовано теоретичні дослідження, які вивчали психологічні конструкти батьківського виховання. На основі теоретичного аналізу виокремлено цілемотиваційні та структурно-організаційні чинники відповідального батьківства, які проаналізовано у контексті емпіричного дослідження.
Під час експериментального вивчення здійснено оцінку рівня сформованості компонентів відповідального батьківства через реалізацію батьківських функцій у сім’ях, котрі виховують дітей із порушеннями інтелекту. Для досягнення цієї мети автором було виділено такі ключові етапи, які охоплюють різні аспекти відповідального батьківства: дослідження цілемотиваційного компоненту відповідального батьківства, який проявляється у батьківському ставленні до дошкільників як центрального компонента реалізації батьківських функцій; аналіз здатності до самоорганізації та уміння вибудовувати виховний процес, що визначає структурно-організаційний компонент відповідального батьківства.
Загальний аналіз результатів дослідження дав змогу з’ясувати фактори, які є ключовими у вихованні дошкільників із нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. Зроблено висновок про окремі диференційні відмінності щодо батьківського ставлення, прийняття, співпраці, організованості, самоконтролю, віри у переспективне майбутнє дітей із різними інтелектуальними можливостями.