ДИФЕРЕНЦІЙНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ ЧИННИКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО БАТЬКІВСТВА У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

  • Андрій Гончарук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: відповідальне батьківство, діти дошкільного віку, дошкільники із порушеннями інтелектуального розвитку, виховання, емоційне ставлення, організованість

Анотація

У статті здійснено диференційний аналіз мотиваційно-вольових чинників відповідального батьківства у вихованні дітей дошкільного віку з нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. Проаналізовано теоретичні дослідження, які вивчали психологічні конструкти батьківського виховання. На основі теоретичного аналізу виокремлено цілемотиваційні та структурно-організаційні чинники відповідального батьківства, які проаналізовано у контексті емпіричного дослідження.

Під час експериментального вивчення здійснено оцінку рівня сформованості компонентів відповідального батьківства через реалізацію батьківських функцій у сім’ях, котрі виховують дітей із порушеннями інтелекту. Для досягнення цієї мети автором було виділено такі ключові етапи, які охоплюють різні аспекти відповідального батьківства: дослідження цілемотиваційного компоненту відповідального батьківства, який проявляється у батьківському ставленні до дошкільників як центрального компонента реалізації батьківських функцій; аналіз здатності до самоорганізації та уміння вибудовувати виховний процес, що визначає структурно-організаційний компонент відповідального батьківства.

Загальний аналіз результатів дослідження дав змогу з’ясувати фактори, які є ключовими у вихованні дошкільників із нормотиповим і порушеним інтелектуальним розвитком. Зроблено висновок про окремі диференційні відмінності щодо батьківського ставлення, прийняття, співпраці, організованості, самоконтролю, віри у переспективне майбутнє дітей із різними інтелектуальними можливостями.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №1(117). 2025. с.169-183
Опубліковано
2025-03-19
Як цитувати
Гончарук, А. (2025). ДИФЕРЕНЦІЙНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ ЧИННИКІВ ВІДПОВІДАЛЬНОГО БАТЬКІВСТВА У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Особлива дитина: навчання і виховання, 117(1), 169-183. https://doi.org/10.33189/ectu.v117i1.220