ВПРОВАДЖЕННЯ ДЕНВЕРСЬКОЇ МОДЕЛІ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В УМОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ГРУПИ ЗДО
Анотація
У статтi здiйснено теоретичний аналiз соціально-психологічних собливостей впровадження Денверської моделі раннього втручання в умови інклюзивної групи ЗДО. Дослідження підтверджують, що перші роки життя дитини є визначальними для її подальшого росту та розвитку і впливають на її майбутнє. Водночас кожна дитина пізнає світ у своєму темпі і потребує різного обсягу зусиль з боку дорослих, особливо, якщо йдеться про дітей із порушеннями розвитку.
Важливо інвестувати у розвиток таких дітей у ранньому віці, адже це допомагає уникнути серйозніших проблем у майбутньому. Реалізувати право дитини на найкращий старт у житті допомагає раннє виявлення та раннє втручання.
Раннє втручання – це міждисциплінарна допомога сім’ям з дітьми раннього віку (від народження до 3-х років), у яких є порушення розвитку. Підтримку спрямовано на покращення розвитку дитини та підвищення якості життя родини.
Раннє втручання орієнтовано на дітей у перші роки їх життя, оскільки раннє виявлення біологічних та соціальних чинників ризику щодо порушення розвитку дитини дає можливість своєчасно почати інтенсивну допомогу в ранньому віці, коли розвиток дитини особливо піддається впливу. У цей період є найвищі шанси запобігти появі обмежень як у функціонуванні сім’ї, так і в фізичному та психосоціальному розвитку дитини.
Денверську модель раннього втручання засновано на уявленнях про закономірності розвитку дітей грудного та раннього віку та про негативний вплив РАС на ранній розвиток. Метою втручання є покращення здатності дитини з РАС вчитися на основі власного досвіду та взаємодії з дорослими. Особлива увага приділяється розвитку соціально-емоційних, когнітивних і мовленнєвих здібностей. Денверську модель може бути реалізовано вдома або у дитячих закладах підготовленими фахівцями або батьками. Вона передбачає використання звичайних повсякденних занять для побудови ситуацій взаємодії дитини з РАС з іншими людьми, навчання її спілкуватися та вчитися. Денверська модель об’єднує підхід, що базується на розвитку дитини в ході природної гри та взаємодії з дорослим, з принципами прикладного аналізу поведінки. Досвід практиків показує, що під впливом роботи за Денверською моделлю у дитини з РАС може помітно зрости активність у спілкуванні, сформуватись здатність до достатньо ефективної взаємодії з близькими та педагогами, що стане в подальшому хорошим підґрунтям для навчання. Якщо дитина з РАС не отримала раннього втручання в перші роки життя, то підходи Денверської моделі може бути застосовано і в більш пізньому віці, звичайно, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.