НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: СУЧАСНИЙ ЗМІСТ ТА ПРАКТИКИ НАВЧАННЯ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація
У статті висвітлено основні науково-методичні підходи щодо розроблення та реалізації змісту модельних навчальних програм для учнів 1-4 та 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку відповідно до реалізації Концепції Нової української школи. Акцентовано увагу на необхідності адаптації та модифікації змісту навчання до потреб учнів з особливими освітніми потребами. Проаналізовано низку законодавчих документів в освіті осіб з особливими освітніми потребами, спрямованих на підвищення якості навчання та забезпечення психолого-педагогічного супроводу.
Обґрунтовано проблеми, які потребують негайного розв’язання: забезпечення інноваційного змісту освіти шляхом розроблення модельних навчальних програм на основі компетентнісного підходу, створення освітнього середовища, що забезпечує доступність якісної освіти та успішну соціалізацію учнів з особливими освітніми потребами.
Автором окреслено методичні підходи та принципи побудови модельних навчальних програм, представлено їх структуру, яка охоплює зміст навчального предмета, види навчальної діяльності, очікувані результати навчання та напрями корекційно-розвивальної роботи. Охарактеризовано сучасні практики навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, що передбачають застосування індивідуального та диференційованого підходів під час викладання навчальних предметів та корекційно-розвивальних занять. Представлено узагальнений досвід та методичні рекомендації щодо організації спеціального освітнього середовища, використання спеціальних методів та прийоми навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку.
Акцентовано увагу на важливості поєднання навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку з корекційно-розвитковими заняттями з соціально-побутового орієнтування, розвитку мовлення, сенсорного та психомоторного розвитку, ритміки, лікувальної фізкультури, заняттями з психологом. Презентовано оновлене програмне забезпечення з корекційно-розвивального супроводу учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.