ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РАС В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ

  • Алла Душка Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького
Ключові слова: розлад аутистичного спектра (РАС), інклюзія, аутизм, освітній заклад, система освіти, інтеграція, спеціальна освіта

Анотація

У статтi здiйснено теоретичний аналiз розладів аутистичного спектра (РАС) і організації навчання дітей з РАС у інклюзивному класі.

Провідна ознака розладів аутистичного спектра (РАС) – недостатній розвиток навичок комунікації, соціальної взаємодії, або інакше – соціальної комунікації. Відповідно, всі прийоми, спрямовані на роботу з дітьми, зокрема в інклюзивному навчанні – як у шкільному, так і в дошкільному – має бути спрямовано на формування навичок спілкування, взаємодії між дитиною з РАС та іншими дітьми. Інклюзивна освіта, з одного боку, допомагає дітям з особливими освітніми потребами (ООП) інтегруватися у соціальне середовище, сприяє формуванню у них необхідних соціальних навичок, з іншого – робить середовище більш чутливим і толерантним до таких дітей.

Проте для того, щоб інклюзія стала позитивним досвідом, мають бути забезпечені певні умови, які визначаються особливостями її нозології. В іншому випадку, інклюзія матиме формальний характер, коли дитина з ООП лише фізично присутня у школі, але не інтегрована соціально.

Питання інклюзії дітей з аутизмом ускладнюється їх труднощами у встановленні контакту з дорослими та однолітками, складністю адаптації до нових умов та засвоєння соціально прийнятних форм поведінки, нетиповими реакціями, що дезорганізують поведінку інших дітей. Ця категорія дітей з ООП вважається однією з найскладніших щодо ефективного «включення» у загальну систему освіти. Водночас навчання у загальноосвітній школі потрібне дітям з аутизмом, напевно, більше, ніж іншим категоріям дітей з порушеннями психофізичного розвитку, оскільки воно може мати значний вплив на їх розвиток, зокрема, на підвищення рівня мовленнєвих та комунікативних навичок, навичок соціалізації та інтелектуального рівня.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №1(117). 2025. с. 7-20
Опубліковано
2025-03-19
Як цитувати
Душка, А. (2025). ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РАС В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ. Особлива дитина: навчання і виховання, 117(1), 7-20. https://doi.org/10.33189/ectu.v117i1.209