Psychological barriers in education of children with delayed development

  • Kseniia Buzhinetskaia Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology 
Keywords: developmental delay, junior high school students, cognitive impairment, learning, psychological barriers, correctional and development work

Abstract

The article attempts to outline the theoretical aspects of the problem of psychological barriers of children with developmental delay, to identify the signs of psychological barriers, mainly related to the cognitive, emotional-volitional spheres and other features of the development of younger students of this category. To make theoretical conclusions about the psychological barriers that make it difficult to successfully acquire cognitive information in the education of younger students with developmental delay, which include: disorders of cognitive processes (perception, attention, memory, thinking), which lead to developmental and learning difficulties, lowered mental activity, low level of constructive ideas, peculiarity of speech development and others. To substantiate the ways of corrective-developmental work on overcoming the negative factors that impede the successful mastering of educational activity by children with developmental delay.

References

1. Бабяк О. О. особливості діагностики комунікативної діяльності учнів із затримкою психічного розвитку/ о. о. Бабяк // особлива дитина: навчання і виховання. 2019. № 1 (89). с. 67–75.
2. Баташева Н. І. інноваційні технології формування емоційної сфери у дітей із затримкою психічного розвитку / н. і. Баташева // освіта осіб з особливими потребами: виклики
сьогодення: Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, м. київ, 21 червня 2018 р. – київ.: «наша друкарня». – 2018. – с. 17– 21.
3. Бужинецька К. Б. проблема мотиваційної компетентності у дошкільників з когнітивними порушеннями / к. Б. Бужинецька // практична психологія в інклюзивному середовищі: Матеріали і всеукраїнської наукової інтернет-конференції 21 лютого 2019 р.– переяславхмельницький: видавець Я. М. домбровська, 2019. – 258 с.
4. Омельченко І. М. простір комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку: структура, чинники недорозвитку, умови формування / і. М. Омельченко // збірник наукових праць кам’янець-подільського національного університету імені івана огієнка / за ред. о.в. Гаврилова, в. і. співака. – вип. XX в двох частинах, частина 2. серія: соціально-педагогічна. – кам’янець-подільський : Медобори-2006, 2012. – с. 380–390.
5. Прохоренко Л. І. особливості мотиваційного компоненту саморегуляції у молодших школярів із затримкою психічного розвитку в навчальній діяльності / л. і. Прохоренко // освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. –2012. – вип. 3(1). – с. 129–133.
Published
2020-02-03
How to Cite
Buzhinetskaia, K. (2020). Psychological barriers in education of children with delayed development. EXCEPTIONAL CHILD: TEACHING AND UPBRINGING, 3(92), 35-43. https://doi.org/10.33189/ectu.v3i92.30