ПІДГОТОВКА ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ У ГАЛУЗІ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

  • Юлія Рібцун Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: аспірантура; доктор філософії; спеціальна освіта; логопсихологія

Анотація

Стаття розглядає організаційні та змістові аспекти підготовки докторів філософії у галузі спеціальної освіти на базі Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Підкреслено, що значущість науки є беззаперечною, адже завдяки їй відбувається накопичення і трансформація знань, необхідних для покращення життя суспільства, розв’язання широкого кола різноманітних проблем і створення нових можливостей. Саме тому вагомого значення набуває наукова освіта як цілеспрямована система творчого наукового мислення в процесі здобуття суб’єктивно й об’єктивно нових знань методами наукового пізнання (проблемними, дослідницькими, проєктно-орієнтованими), динамічними навчальними програмами (Енциклопедія… : 630).

Метою статті є:

– висвітлення важливості підготовки високопрофесійних наукових кадрів за рахунок навчання в аспірантурі, зокрема Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– з’ясування можливостей варіативного подолання наслідків сучасних викликів, які постали як перед самим структурним підрозділом, так і аспірантами зокрема;

– проведення структурного аналізу робочої програми навчальної дисципліни «Логопсихологія», її ролі в освітньому процесі підготовки здобувачів ступеня доктора філософії на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти.

Під час написання статті нами використовувались теоретичні методи, зокрема опрацювання наукової психолого-педагогічної джерельної бази, аналіз спостережень упродовж періоду лекційно-викладацької та практичної діяльності, систематизація результатів проведеного анкетування серед здобувачів освітньо-наукового рівня вищої освіти.

Акцентовано, що академічною спільнотою Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розроблено оновлені освітньо-наукові програми «Спеціальна педагогіка» (спеціальність А6 Спеціальна освіта (за спеціалізаціями) та «Спеціальна психологія» (спеціальність С4 Психологія) (2025), згідно з якими створено робочі програми основних і вибіркових навчальних дисциплін. Однією з таких дисциплін є логопсихологія – перспективна галузь спеціальної психології, відносно молода психологічна наука (Конопляста, Сак, 2010 : 8). У статті зазначено мету і завдання курсу логопсихології для аспірантів, презентовано тематику програми дисципліни, специфіку оцінювання навчальних досягнень, окреслено бінарні методи викладу інформації, деталізовано методи стимулювання та підвищення мотивації до навчання.

Посилання

Особлива дитина: навчання і виховання. №2(118). 2025. с.132-145
Опубліковано
2025-07-11
Як цитувати
Рібцун, Ю. (2025). ПІДГОТОВКА ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ У ГАЛУЗІ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Особлива дитина: навчання і виховання, 118(2), 132-145. https://doi.org/10.33189/ectu.v118i2.254