ТЕХНОЛОГІЇ ВИКЛАДАННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ»: ТРЕНДИ, ІНСТРУМЕНТИ, ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
У статті висвітлено особливості впровадження сучасних освітніх технологій у викладанні фахових дисциплін зі спеціальності «Спеціальна психологія» в контексті цифрової трансформації вищої освіти.
Метою дослідження є аналіз, систематизація та класифікація освітніх технологій, що сприяють ефективній підготовці майбутніх спеціальних психологів.
Методологічно дослідження використовує аналітичний огляд наукової літератури, що охоплює педагогіку, спеціальну психологію, освітні технології, цифровізацію вищої освіти. Використано методи систематизації та класифікації, що дало змогу структурувати освітні технології за типами (традиційні, інтерактивні, цифрові, імерсивні, метакогнітивні) та напрямами їх застосування у викладанні спеціальної психології.
Проаналізовано ключові концепції психології та педагогіки, які становлять підґрунтя інноваційних освітніх технологій: конструктивістська парадигма; проблемно-орієнтоване навчання; гуманістична педагогіка; теорія множинного інтелекту Г. Гарднера; педагогіка партнерства.
Визначено ключові тренди у викладанні спеціальної психології, серед яких –індивідуалізація навчання, ігрофікація, використання віртуальної та доповненої реальності, застосування штучного інтелекту та великих даних. Описано найбільш ефективні інструменти, такі як інтерактивні симуляції, кейс-методи, проєктне навчання, LMS-платформи, сервіси для колаборації та рефлексії (цифрові портфоліо, щоденники), спеціалізоване програмне забезпечення.
Результати дослідження свідчать, що використання таких технологій сприяє формуванню професійної ідентичності студентів, розвитку емпатії, саморефлексії, навичок комунікації, діагностики, консультування та кризового реагування. Зроблено висновок, що інноваційні технології забезпечують підвищення якості фахової підготовки спеціальних психологів, а їх системне впровадження потребує адаптації контенту, розвитку цифрової компетентності педагогів і оновлення методичних підходів. Окреслено перспективи подальших досліджень у напрямі створення VR/AR-сценаріїв, цифрових симуляцій і методичних рекомендацій для викладачів.